راز نوشیدنی ها و شربت های گیاهی

راز نوشیدنی ها و شربت های گیاهی

طب ایرانی کهن کشورمان در زمینه های مختلف دارای تجربیات گرانبهایی است که همیشه محققین این رشته را از مراجعه به خود راضی باز گردانده است. هیچ رشته طبی نیست که دانشمندان ایرانی و مسلمان در آن دستی نداشته باشند و در اکثر موارد به قله های آن علم هر چند دور از دسترس بوده دست یافته و بر بلندای آن بسی افزوده اند
داروها در اندازه ها و کیفیت های گوناگون بسیار حکیمانه و دقیق ساخته شده  و زمان و میزان مصرف و اثرات اصلی و جانبی آن تعیین شده است و در اختیار مردم قرار می گیرد. کمتر بیماریی است که در طب ایرانی مورد تحقیق قرار نگرفته و به روش درمان آن پی نبرده باشند. متأسفانه هجوم تمدن غربی به فرهنگ و تمدن اسلامی باعث انزوای طب اسلامی و ایرانی شده و گنج عظیم دانش پزشکی نیز مانند بسیاری از افتخارات ملی کشورهای اسلامی به فرآموشی سپرده شد و گرد و غبار فرآموشی این علوم شریف را به صفحات از یاد رفته تاریخ سپرد تا از دسترس نیازمندان بدور ماند. این راندمان و کنار گذاشتن ظالمانه و تحکم طب غربی در جوامع اسلامی نه تنها سلامتی و امید به زندگی را افزایش نداد بلکه روز به روز بر تعداد بیماران افزوده شده و بیماری های جدیدی نیز که ساخته تمدن غرب بود به مشکلات مردم افزود
در اینجا یکی از رشته های طب قدیمی را به نام شربت ها در طب سنتی و ایرانی مورد شناسایی قرار داده و آن را باتوجه به یافته های جدید به مردم عزیز کشورمان عرضه می کنیم تا برای پیشگیری از امراض و همینطور درمان بیماری ها نسخه های آن را بکار بندند
فن آوری و رشته های گوناگون طب سنتی از این دست که قابل اجرا در زمان ماست بسیار است و می توان به جای نوشابه های بیماری آور و سرطان زا نوشابه هایی از نوع شربت های فواکه که با الهام از کلمه قرآن کریم مطرح می شود را درمیان مردم شایع کرد و از برکات آن بهره مند شد. به شرط آنکه تنگ نظری ها و زور گویی ها را کنار بگذارند وآنچه برای مردم و بیماران مفید است را در نظر بگیرند نه آنکه چه کسی این پیشنهاد را مطرح می نماید

شربت فواکه ضد آسم

ریه را تقویت کرده و اخلاط عفونی را خارج می کند. ضد سرماخوردگی، آلرژی و هر نوع عفونت بوده و آواز را صاف می کند
عرقیات
رازیانه، آویشن، سنبل الطیب، مرزنجوش، نعناع، بابونه، گل ختمی از هر کدام یک شیشه
آب میوه ها
سیب، گلابی، لیموشیرین، گرمک، هلو، آلو قطره طلا، هلو انجیری از هر کدام 250 گرم
طرز تهیه
آب میوه ها و عرقیات را 10 دقیقه روی شعله ملایم بجوشانید، سپس مقداری عسل و یا شکر و یا قند به اندازه ای که شیرین شود وارد کرده و 10 دقیقه دیگر بجوشانید. نصف قاشق چایخوری زعفران سائیده اضافه و 10 دقیقه دیگر بجوشانید. در یخچال نگهداری کنید روزانه بین 1 تا 3 استکان میل کنید

شربت فواکه ضد انگل

علاوه بر دفع انگل رطوبات اضافی را از بین برده و باعث تقویت عضلات در بیماری های سرد مانند روماتیسم می شود معده و امعاء را ضد عفونی کرده و میکروب معده را نابود می سازد و به عنوان یک مکمل در افراد چاق باعث لاغری می شود
عرقیات
زنیان، زیره، کرفس، کلپوره، بومادران، گشنیز، برگ شفتالو از هر کدام یک شیشه
آب میوه ها
انار، زرشک، گریپ فروت، تمشک، گوجه سبز، شفتالو نیمه رسیده، هلو نیمه رسیده از هر کدام 250 گرم
طرز تهیه... در ادامه مطلب:

ادامه نوشته

زنان و دختران شیعه در این شهر احتیاج مبرم به یک مرکز سونوگرافی ویژه زنان  دارند

زنان و دختران شیعه در این شهر احتیاج مبرم به یک مرکز سونوگرافی ویژه زنان  دارند

 

در تمام طول تاریخ و در همه جوامع مسئله بیماریها و امراض یکی از مشکلات و گره های مهم بوده  که با بررسی میزان مرگ و میر ها و گستره پیشرفت بیماری در بین مردم می توان به بالندگی و یا عدم پویایی آن جامعه پی برد . همیشه زمانی که در بخشی از تاریخ با تلفات وسیع انسانی روبرو می شویم خبر از انحطاط و گسستگی و و تشکیلات دولتی و ضعف و عدم انسجام اجتماعی را می دهد . لذا توجه به درمان جزء مهم ترین خواسته مردم از دولتمردان می باشد .

در جامعه پیشرفته کنونی علاوه بر دارو و پزشک و کادر درمانی که از شاخصه های مهم سنجش امر درمان هستند . گزینه تکنولوژی و سیستم های تشخیص آزمایشگاهی جایگاه رفیعی پیدا کرده است که در اکثر مواقع بدون وجود این لوازم ، درمان سخت و غیر دقیق می شود . از جمله این امکانات دستگاههای مختلف رادیولوژی و سونوگرافی می باشد . که همه مردم با این موارد آشنایی دارند.

در شهرستان کازرون با وجود پزشکان متعدد این امکانات در حد نیاز وجود ندارد که از معضلات مهم درمانی در این شهرستان500 هزار نفری می باشد . این فقر امکانات برای قشر عظیم جامعه بانوان و دختران که بیشتردر معرض ابتلا به بیماری هستند و نیاز بیشتری هم به این قبیل دستگاهها دارند . باعدم وجود یک مرکز سونوگرافی ویژه خواهران و متخصص خانم دوچندان شده و اکثریت بانوان متدین و مذهبی شهرستان را با مشکلات مهمی روبرو کرده است . خانم ها می بایست برای سونوگرافی یا رنج سفر به مرکز استان آن هم در حالت بیماری  و بعضی اوقات در وضعیت اورژانس تحمل کنند یا اینکه ارزش های خود را زیر پا بگذارند و برای سونوگرافی به متخصص آقا مراجعه کنند . جامعه پزشکی و مسئولین محترم شهرستان ، متمکنبن بزرگوار و مردم توانمند کازرون  زنان و دختران شیعه در این شهر احتیاج مبرم به یک مرکز سونوگرافی ویژه زنان  دارند .

بعضی از زنان این جامعه حاضرند رنج بیماری را تحمل کنند ولی از حیاء و عفت و حجاب خود محافظت کنند و به سونوگرافیست آقا مراجعه نکنند . از همه مسئولین و بزرگان شهر درخواست می کنم که با تلاش و همت فوری این مشکل را هر چه سریع تر در شهرستان حل نمایند تا موجبات رضایت امام زمان (عج) فراهم گردد .

البته خانواده های فهیم و اهل علم کازرون هم دختران خود رابه جای انتخاب رشته های غیر مربوط  به سمت تحصیل در رشته های درمانی ویژه بانوان هدایت کنند که با این کار هم مشکل خواهران خود را حل کرده اند و هم صاحب یک حرفه و شغل غیر اشباع شده اند . تا در آینده با این معضلات تاسف بار مواجه نگردیم...

 

میوه های فصول

میوه های حاکم درفصل پائیز
انجیر، ازگیل، زالزالک، ذغال اخته

این میوه ها در انتهای تابستان و ابتدای پاییز بیشتر از زمان های دیگر وجود دارند. امتیاز غذایی آن ها این میوه ها را تا درجه معاونت میوه حاکم و یا کمی پایین تر قرار می دهد. ترکیب این میوه ها و مصرف آن ها در کنار سایر میوه ها علومی است که در علم تغذیه طب ایرانی- اسلامی وجود دارد مصرف این میوه ها با توجه به مزاج شخص در نظر گرفته می شود. از این میوه ها می توان برای نظیم میزان سردی و گرمی بدن استفاده نمود به این ترتیب که در کنار میوه حاکم مزاج را از انحراف بسوی سردی و گرمی غیر طبیعی حفظ می کند. پس از انگور حکومت بدست انار سپرده خواهد گردید . در حالی که معاونت میوه هایی مانند خربزه و انگور همچنان ادامه دارد. میوه های دیگر در درجات بعدی در کنار میوه های حاکم اثرات شگفت انگیز میوه های حاکم را به آخرین حد ممکن تقویت می کنند

حکومت انار
این میوه دارای خواص شگفت انگیزی است که قابل وصف نیست. سراسر پائیز زیر سلطه این میوه بهشتی است که با معاونت انگور به جنگ همه ناتندرستی ها می رود. سرطان ها دشمنی با قدرت و صلابت انگور نخواهند یافت. انار تمامی اعضای بدن را تحت تأثیر خود قرار می دهد. اگر مقدار مصرف آن بی وقفه هر روز انجام گردد خون را تا هضم چهارم تصفیه می کند و دستگاه های رئیسه و بعد از آن تمامی اندام ها و عروق و مفاصل و پوست و غیرو را به شکل شگفت آوری سرزنده و جوان می کند. به این ترتیب راه را برای جذب داروهای موثر و شفابخش علیه تمامی سرطان ها باز می کند. انار را به صورت عادی با هسته و پیه های داخل آن مصرف می کنند، می توانند آب انار را به میزان زیاد حداقل از 3 لیوان در روز و در صورت توان و تمایل شخص تا چندین لیوان در روز مصرف کنند. این دو میوه بهشتی از درختی می رویند که تمامی اجزای آن درخت خاصیت دارویی دارند. برگ انگور، شاخک های انگور، پوست تنه وشاخه های آن و پوست و ریشه آن و هسته های میوه آن بصورت میوه های تناولی، جوشاندنی، نطول، مرهم، ضماد، حقنه و همراه با نسخه های گیاهی بکار می رود. انار نیز به همین ترتیب تمام اجزای گیاهی اش بکار می رود


میوه های حاکم در فصل بهار
فصل بهار با حاکمیت چند میوه آغاز می گردد. اواخر اسفند روی چرخ ارابه های دستی دسفروشان گوجه درختی سبز همراه با چاغاله بادام مشاهده می گردد. حاکمیت میوه ها با گوجه سبز درختی است که در کنار آن میوه های زیر دست در معرض عموم قرار می گیرد به خواص این میوه و میوه همراه توجه کنید

حکومت گوجه سبز
طبع آن سرد در اول و تر در دوم است. در حالت های مختلف سردی و تری آن کم و زیاد می شود. کال و نارس آن اندک قوت قابضه دارد. رسیده آن ملین قوی است. برودت ترش آن زیادتر از شیرین آن است. نارس آن سرد در وسط دوم و تر در آخر آن  می باشد. برگ آن سرد در اول و خشک با قوت قابضه است. قلیل الغذا و ملین و مزلق خصوصاً! تازه آن بسبب لزوجت و رطوبتی که دارد و چون قبل از طعام بخورند صداع (سردرد) حار و تب های صفراوی را از بین می برد. گرمای شدید صفرا را کم می کند و قی (استفراغ) صفرا و تشنگی و حرارت دل و حدت و التهاب آن و خارش بدن را علاج می نماید. صفرای رقیق را بسرعت از معده پاک می کند، بنابراین دافع بالا آوردن زرد آب می باشد. اخلاط مضر را در معده و امعاء و کبد از هم گسسته و پاره پاره می نماید. آلوی کوهی که رنگ برخی قرمز و ترش است بصورت پخته در قدیم مورد توجه اطباء بوده است. آشامیدن جوشانده برگ آن هر نوع انگل و بدنبال آن هر نوع آلودگی را از امعاء می زداید. در مبرودین پختن با عسل با مصطکی و کندر و امثال آن از داروهای گیاهی اصلاح کننده سردی آن است. پختن با شیره انگور یا شکر قرمز و نبات مصلح است از برای سردی و ترشی آن
این میوه در فصل بهار در مناطق مختلف مدت زیادی حکومت خود را بر سایر میوه ها حفظ می کند. اگر پزشکان معتقد به طب بومی کشورمان از خواص آن آگاهی داشته باشند اثرات معجزه آسای آن در علاج سرطان های دستگاه گوارش و سرطان خون و مغز استخوان و سرطان امعاء مشاهده خواهند کرد. خونسازی آن برای بیماران مبتلا به سرطان خون و افت پلاکت و گلبول های قرمز و سفید شگفت آور است. این میوه  با روش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. ما با کمک این میوه همسو با میوه هایی مانند انار و انگور به رمز درمان برخی از سرطان ها در کنار داروی گیاهی و نسخه های شفا بخش طب اسلامی -ایرانی دست یافتیم و پرونده های بسیاری را برای بیماران سرطانی بستیم چرا که علاج کامل واقع گردید. مصرف آن برای طول عمر از فنون پیشگیری در کهنسالان از علماء و عوام می باشد به این ترتیب

بصورت پخته روزانه 3 لیوان

هر روز سه بار و هر بار مقداری از آلوی زرد درشت را در ظرفی غیر آلومینیوم و تفلون با مقداری آب می جوشانیم تا نرم شود. روی آبکش قرار دارد و کف آبکش می فشاریم تا پوست و هسته آن بماند و لرد آن به درون ظرف زیرین سرازیر گردد. این کار مانند درست کردن لواشک می باشد با این تفاوت که پس از گذاشتن گوشت پخته آن در ظرف زیرین دیگر ادامه نداده و صبح و ظهر و شب حداقل 3 لیوان از آن تناول می شود. برای کنترل سردی و ترشی آن به دلخواه مقداری شیره انگور یا عسل یا شکر قرمز و اگر نبود نبات را در آن اضافه کرده می جوشانیم
مقدار 3 لیوان حداقل میزان مصرف در یک روز است و جایز است که بیمار در صورت علاقه بیشتر از 3 لیوان در روز مصرف کند. خون حاصل از مصرف این لرد پخته دشمن شماره یک سرطان در بدن می شود. در برنامه پیشگیری از امراض سرطانی و علاج آن تولید خون صالح الکیموس از اهمیت خاصی برخوردار است
چرا که سرطان در مقابله با خون تمیز و جوان که تازه تولید شده باشد عاجز است و هر پزشکی موفق به تولید خون تمیز در بیمار مبتلا به سرطان شود برگ برنده را برای بیمار خود بدست آورده است. باید متذکر شویم که آلوی پخته و صاف شده را لازم است همان روز مصرف کنیم و روز دیگر آلوهای تازه را آماده نمائیم. اگر در هر نوبت بتوانیم آلوهای تازه مورد استفاده قرار دهیم بهتر است تا آن که هر 3 لیوان را یک جا تهیه کنیم . تأثیر این لرد آلوهای پخته نشاط و سرزندگی عجیبی را برای آنان به ارمغان آورده بطوری که در عرض 3 روز برخی از آنان هیچ تمایلی به مصرف غذاهای دیگر نداشته اند و روزانه چندین لیوان آلوی پخته شده آنان را بخوبی و بدون ضعف سرپا و سرحال نگه داشته است

بصورت خام روزانه تا یک کیلو
مصرف خام آلوها در طول روز تا میزان یک کیلو مناسب است و بیمار باید سعی کند هر روز در برنامه غذایی خود مصرف آلوی زرد  و در کنار آن آلوی های قرمز و سفید را قرار دهد

معاونت حاکم میوه ها در این فصل چاغاله بادام و گیلاس و آلبالو است
مصرف چاغاله بادام بصورت خورش هم در برنامه غذایی دانشمندان هفته ای 3 بار مناسب است. روزانه به تعداد 7 تا 14 عدد چاغاله بادام ریز بصورت خام توصیه می شود. تا زمانی که ریز آن موجود است این برنامه غذایی ادامه دارد. چاغاله های درشت بصورت خام توصیه نمی شود

در میوه های زمینی از قبیل ریزوم های ریشه ریواس حکومت دارد که در کنار آن سبزی های کوهی مانند کنگر در معاونت ریواس واقع شده اند. بنابراین هفته ای 2 تا 3 بار خورش ریواس بصورت پخته و آب خام ریواس بصورت خام 3 استکان که صبح و ظهر و شب هر بار یک استکان تناول می شود

در کنار تمامی غذاها از سبزی های کوهی مانند شنگ، سیر کوهی، موسیر، تره کوهی، ترخون کوهی، غازیاغی و گزنه و امثال آن بصورت پخته و خام استفاده می شود

حکومت سیب درختی
این میوه در شکل های مختلف مانندسیب گلاب، سیب قندک، سیب لبنانی و در رنگ های مختلف سرخ و سبز و زرد و سفید و غیرو در بهار همراه با اواسط فراوانی گوجه سبز حکومت را کم کم از آن خود می کند که باید استفاده لازم را از آن برد. سیب مفرح قلب و مقوی قوای ذهنی و تکمیل کننده قدرت و قوت عضلات و تقویت کننده اعضای رئیسه است. تشریح خواص آن به علت داشتن مواد بسیار مفید برای بدن انسان در این مقوله امکان پذیر نیست . رژیم های غذایی سیب مانند انگور در سه نوع می تواند برای طول عمر انسان معجزه آسا باشد. شاید در میوه ها از لحاظ تقویت سیستم های عصبی در بدن میوه ای مهمتر از سیب وجود نداشته باشد

رژیم کامل سیب درختی
از 7 تا 15 روز هیچ غذایی مصرف نشود. سیب درختی باید از پوست پاک شود و تنها گوشت آن بصورت رنده شده مصرف می شود. البته مصرف آن مانند رژیم انگور از چند کیلو تجاوز نمی کند
روش دوم حذف دو وعده غذایی و در هر 24 ساعت تنها به یک وعده غذای ساده مانند نان خشک با کمی پنیر و سبزی خوردن، نان خشک با مقداری میوه فصل، کته گشنیز یا کته شوید، کمی گوشت بدون چربی آب پز، سوپ گشنیز و سوپ های فصل اکتفا شود
روش سوم حذف یک وعده غذایی و مصرف زیاد سیب بدون پوست رنده شده است. نباید از 3 کیلو سیب رنده شده کمتر مصرف شود

گلابی در معاونت سیب
این میوه مفرح قوی قلب و مغز است و خواص نشاط آوری آن بیشتر مورد توجه می باشد. مخلوط پوره گلابی با سیب در رژیم سیب می تواند به تأثیرات تفریح آن بر قلب و مغز بیافزاید. دوران حضور این میوه کوتاه است. یکی از علت های آن فساد پذیری است. این میوه زود می رسد و باید زودتر مصرف شود

میوه های حاکم در فصل تابستان

حکومت طالبی و گرمک
این میوه های شفا بخش در اواخر بهار و اوایل تابستان وارد بازار شده و دستگاه ادراری کلیه و مثانه و مجاری ادرای و پروستات را پاک می کند. این محصول جالیزی سرشار از مواد معدنی و شوینده دستگاه های تصفیه کننده خون می باشد. ناراحتی های کلیه را با نرم کردن مجاری ادراری و شستشوی آن ها برطرف می کند اورام بدن را می خواباند. در ازدیاد شیر مادران داروی غذایی قوی به حساب می آید. در سنین کهنسالی هنگامی که در فصل مربوطه این میوه حکومت میوه ها را بدست می گیرد، کهنسالان و عوام باید از آن بهره ها برند


بصورت خام روزانه حداقل 3 لیوان آن را بصورت فالوده مصرف کنند. اگر افراد بخواهند در راستای کارشان از آن بهره بیشتری ببرند لازم است بصورت رژیمی هر روز مقادیر زیادتری از 3 تا 12 لیوان میل کنند و به مدت چند روز غذاهای دیگر را مصرف نکنند. مصرف تا 12 لیوان می تواند اثرات مطلوبی بر دستگاه های بدن بویژه دستگاه های جنسی و مجاری ادرار بگذارد. چنانچه مصرف گرمک و طالبی بصورت رژیمی از صبح تا شب مصرف شود. بخش های مهمی از اعضای رئیسه و معاون رئیسه و خادمه پاکسازی می شوند و نشاط و سرحالی را موجب می شوند. تأثیر بیشتر آن را اگر بخواهند در روزهای ی که رژیم آن را اجرا می کنند 2 تا 3 بار در روز هر بار 3 قاشق غذاخوری خاکشیر تمیز شده را با 1/5 لیوان آب خنک که با شربت سکنجبین شیرین شده است مخلوط و میل کنند و میزان ازدیاد ترشح ادرار را ملاحظه نمایند

 بصورت پخته آن روزانه به میزان 3 لیوان تا 6 لیوان می تواند کلیه های سرد و خشک را سرحال بیاورد و اندام های رئیسه و غیر رئیسه را تقویت نمایند. طبع را لینت داده و کیست های کلیه و مجاری ادرار و پروستات را از بین ببرند، بویژه که همراه با خاکشیری که در اثر جوشاندن تلخ شده و به همین دلیل با نبات جوشانده شده باشد تمامی عوارض کلیه ها و دفع پروتئین اوری را متوقف می کند. خونریزی در اثر سنگ را قطع کرده و هر نوع بواسیر خونی و غیر آن و شقاق مقعد را درمان می کند

حکومت زردآلو
دوران حکومت این میوه و فراوانی آن کوتاه است اما در همان مدت کم لازم است کهنسالان و عموم  از آن بهره های لازم را ببرند. زردآلو خونسازی بسیار قوی و خون حاصل از آن برای کهنسالان بسیار لازم و ضروری است. برای این منظور زرد آلو باید خوب رسیده و شیرین شده باشد.طرز مصرف آن بصورت پخته و خام در روز حداقل 3 تا 9 لیوان برای کهنسالان و حذف یکی از وعده های غذایی مصرف زردآلو به جای آن وعده بسیار مناسب است. زمان مصرف می تواند 15 روز بدون وقفه باشد و یا 2 بار و هر بار 7 روز رژیم زردآلو اعمال گردد. بین دو نوبت 7 روزه بهتر است 7 روز فاصله در نظر گرفته شود

حکومت انگور
پس از زردآلو انگور حاکم می شود. انگور پس از انار سرآمد میوه های بهشتی بشمار می رود. رژیم انگور برای کهنسالان و عوام به چند صورت امکان پذیر است

اجرای رژیم غذایی با حذف کامل غذا در شبانه روز
هیچ غذایی غیر از انگور مصرف نشود، بشرط آن که مقدار مصرف انگور بسیار باشد و هیچ گاه شکم خالی از انگور نباشد. این رژیم سرطان های نهفته را از بین می برد و در فنون پیشگیری از بیماری ها بدون نقص و کامل است. تعداد روزهایی که مبادرت به انجام آن می شود بستگی به توان اشخاص دارد؛ از 3 روز در نظر بگیرید تا 15 روز! هیچ غذای دیگری نباید میل شود بویژه گوشت که ناسازگاری شدیدی با این رژیم دارد

 اجرای رژیم انگور با حذف 2 وعده غذایی
تنها یک وعده غذا آن هم ساده و عاری از گوشت و چربی باشد. نان خشک با کمی پنیر و یا کته شوید با کشمش پخته شده و یا طبخ سوپ گشنیز یا سوپ فصل که تعدادی از سبزی های جالیزی مانند کدو و کلم و هویج و غیرو در آن طبخ شده باشد؛ یک وعده غذایی آن هم به مقدار کم مصرف می شود. شرایط ناسازگارها را نیز باید در نظر گرفت. بعنوان مثال همراه با رژیم انگور نمی توان گوشت مصرف نمود. اگر برگ ترب یا ماست و دوغ و تخم مرغ در یک وعده غذایی مصرف شود، ناسازگاری به هم می رساند. اگر این مواد با گوشت مرغ همزمان مصرف شود باز هم ناسازگاری بوجود می آورند. بطور کلی باید به ناسازگارها هنگام انجام رژیم انگور بیشتر از زمان های دیگر توجه مبذول داشت

 رژیم انگور با حذف یک وعده غذایی
صبح ها تا هنگام ظهر به مقدار زیادی انگور میل شود. مقدار مصرف از یک  تا 3 کیلو مناسب است و یا این که آن قدر انگور خورده شود که موجب لینت زیاد در قضای حاجت گردد. برخی از افراد تا چندین کیلو انگور در روز مصرف کرده و نه تنها توان انجام رژیم غذایی انگور را داشتند بلکه با ذوب شدن چربی های شکم و اطراف آن دارای اندام مناسبی نیز می شدند. به این خاطر رژیم غذایی را نمی توان یافت که هم لاغر کند و هم تناسب اندام بیاورد و همینطور هر گونه ناهنجاری نهفته در بدن را از بین ببرد و همه اعضای بدن را جوان کند. اگر سرطان هایی بصورت نهفته در حال شکل گرفتن در بدن باشند با رژیم انگور از میان خواهد رفت

هندوانه و خربزه در معاونت انگور و انار
در اواخر تابستان و در اوایل پائیز تأثیر این میوه ها اهمیت آن ها را در سطح معاونت بالا می برد
این میوه های مرطوبی هستند که اعضای داخلی بدن را می شویند و اضافات خلطی را بخصوص در هضم سوم و چهارم می زدایند. مجاری ادراری و تناسلی و پروستات را می شویند و محیط زندگی سلول های بدن را از دسترسی آفات مصون نگه می دارند

میوه های حاکم در فصل زمستان
حکومت مرکبات

 مرکبات از اواسط پائیز به رقابت با معاونت انار که همانا انگور می باشد پرداخته تا آن که در اواخر پائیز پست معاونت انار را از آن خود می کند و در مدت کوتاهی حکومت انار را نیز تصاحب نموده و حکومت خود را تحکیم و تثبیت  می نماید. انواع مرکبات در شکل ها و خواص گوناگون در اختیار مردم قرار می گیرد. پرتقال، نارنگی، گریپ فوروت، لیمو شیرین، نارنج، دارابی، ترنج(بالنگ، اترج) از اقسام مرکبات با خواص مشابه و متفاوت می باشند. این میوه  ها بصورت انفرادی و مرکب با داروهای دیگر و به اشکال مختلف مانند حالاتی که برای انار و انگور ذکر شد کاربرد دارند


انبه


این میوه سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی و معدنی مورد نیاز بدن است. تنوع مواد آن به حدی است. که می تواند خواص چند میوه را در خود داشته باشد برای سالمندان بسیار مفید است بویژه باید توجه داشت که همراه با مصرف زیاد آن در روز لازم است از داروی جوشانده مسهل بخصوص مسهل عام استفاده شود تا ماده سوداوی آن در بدن افزایش نیابد. در این صورت است که می توانیم ادعا کنیم قوی تر از انبه در کهنسالی وجود ندارد


خرما


میوه ای است که مواد تقویت کننده آن در استحکام بنیان های اعضا بی نظیر است این میوه از درختی به عمل می آید که تمامی قسمت های آن مورد استفاده دارویی و غذایی قرار می گیرد. در شرایط سخت و دشوار کویرهای تفتیده از گرمای آفتاب چه درختی برای ساکنین آن منطقه می تواند دوام و قوام داشته باشد! همچنین میوه آن مانند انگور در چندین حالت مورد استفاده می باشد. در شرایط آب و هوایی قدیم خرما و هسته آن در ماه های بعد هم قابل نگهداری بوده است. خرمای خشک شده در سال های بعد هم می توانست سالم بماند. همان قوامی که خرما در وجودش خلق شده است در بدن انسان طول عمر ایجاد می کند. تنها تفاوتش با اکثر میوه ها در آن است که هر کسی نمی تواند به مقدار زیاد و در زمانی طولانی خرما مصرف نماید. حرارت خرما و شیرینی آن معده را وادار به امتناع می کند. بنابراین با یک برنامه ریزی صحیح بطور مرتب روزانه از یک عدد تا 7 عدد خرما باید در برنامه غذایی قرار گیرد. خرما در تنظیم فکر و حافظه نقش بسزایی دارد


غذاهای ناسازگار

 
غذاهای ناسازگار
  • خربزه و عسل
  • خربزه با انبه
  • عسل با مویز
  • شیر و ماهی
  • ماست و ماهی
  • گوشت مرغ با ماهی
  • سرکه با ماهی
  • سرکه با برنج
  • سرکه با عدس یا ماش
  • شیر با انجیر
  • شیر با غذای چرب
  • ماست با تربچه
  • ماست و باقلا
  • تخم مرغ با تربچه
  • ماست با مرغ و تخم مرغ
  • پنیر با تخم مرغ
  • گوشت و انگور
  • کله و انگور
  • کبوتر بچه با پیاز
  • پونه و پیاز
  • سیر و خردل
  • انار و هریسه(حلیم)
  • خوردن آب و مایعات همراه میوه، آب پس از خوردن داروی مسهل، آب را در شب به حالت نشسته بخورید و روزها ایستاده بهتر است، خوردن آب بسیار سرد هنگام گرمای بدن، آب گرم بعد از غذای شور، غذای گرم و شیرین بعد از خواب و جماع و حمام، هر حرکت مفرط و مضعف و سختی بسیار دربین خواب وهنگام خالی بودن معده ناشتا و در حمام.
  • آمیختن غذای رقیق و غلیظ همزمان با همدیگر همان طور که قبلاً به آن اشاره شد برای بدن مضر است. بنابراین بدترین حالت ها برای معده این است که مقدار و زمان مصرف مایعات مشخص نشود و بر اساس عادت یا اشتها تمایلی که معده اش دارد آب مصرف کند. مثلاًاحساس تشنگی یک عادت می شود؛ حتی اگر شخص تشنه اش هم نشود از روی عادت آب را وارد معده می کند. آمیختن غذاهای رقیق و غلیظ در یک زمان برای بدن مضراست. اصلاً در همان وعده های غذایی وقتی غذا غلیظ است آن مواد رقیق را باید فاصله دهید و جزء غذا قرار ندهید. مثلاًسوپ همراه با کتلت یا غذای سرخ کرده همراه دوغ یا آب میوه ها یا خود میوه های آب دار جز در مواردی که استثنا است نباید همراه با غذا مصرف شود
تنها استثنادر موردشیره انگوراست که برای خون سازی به مریض اجازه می دهیم که همزمان با غذا شربت رقیق شدۀ شیره انگور یا شربت سرکه شیره انگور میل کنند. خون سازی در تجربه همراه با غذا بیشتر شده است
به هر حال همان مواد رقیق را به تنهایی می شود به عنوان غذا استفاده کرد و در این حالت غذای غلیظ را باید حذف کنیم به غذای رقیق. مثل استفاده از انار به خصوص صبح جمعه که بسیار سفارش شده است. قطعاً قلیل الغذاست. از لحاظ تقسیم بندی که داشتیم انار یک میوه قلیل الغذاست، اما از لحاظ فوائد دیگرش مثل ویتامین ها و پاک کنندگی و ضد چربی، ضد قند، ضد پروستات بودن و زدودن میکروب هایی که روی دیوارۀ معده می نشینند، نقش شایان و عجیبی دارد. اینجا می توان به عنوان صبحانه از انار استفاده کرد در مورد بعضی از میوه های دیگر هم می شود این کار را کرد، اما خوردن بعضی میوه ها هنگام گرسنگی و ناشتا ممنوع شده است مثل خربزه
مصرف میوه های انگور و انار مطلوب است، اما منع شده که همراه آن چیزی خورده شود؛ به خصوص گوشت با انگور ناسازگاری دارد؛چون می تواند بیماری هایی مثل کولیت ایجاد کند؛ بیماری زلق المعا همان کولیت است که دفع کف و بلغم و لیز شدن روده ها را در پی دارد. بنابراین می توانید غذای رقیق را کلاً برای یک وعده در نظر بگیرید و غذای غلیظ را به وعدۀ بعدی موکول کنید.
 

مراقبت از گوش

 
تقویت گوش

گوش عضویست که برای شنوایی خلق شده، باید گوش را از سرما و گرمای ناگهانی حفظ کرد. نفوذ آب و جانوران به داخل گوش ممکن است زیان‌بار شود. اگر بیماری گوش مادرزادی باشد با داروهای گیاهی قابل درمان نیست، ولی ضعیف بودن مادرزادی شنوایی با داروها و روش‏های طب سنتی کاهش می‏ یابد.
بیماری‌های گوش اگر پس از تولّد بوجود آمده است به دو نوع تقسیم می‌شود:
-          اول آن که از مشارکت اندام‌های دیگر بوجود آمده باشد.
-          دوم آن که بیماری در خودگوش شکل گرفته باشد.
لازم است حفره گوش را مرتب از چرک و عفونت زدود و پاک کرد. غدد داخلی گوش برای حفاظت ماده‌ای سمی ترشح می‌کنند تا از ورود هوام و پشه و سایر موجودات در گوش جلوگیری کرده باشد. این ترشحات با گرت و خاک ترکیب شده و انسدادهایی را بوجود می‌آورد. برای حفظ بهداشت گوش هر از گاهی لازم است مواد زائد از بخش‌های داخلی گوش زدوده گردد. شستشو دهنده‌ها نباید شیمیایی باشند، بلکه ترکیبات طبیعی بر اساس داروهایی که در طب سنتی مطرح بوده بهترین است. علاوه بر آن نیروی شنوایی نیز تقویت می‌شود.
مطالب مهم در مورد پیشگیری از بیماری‌های گوش و علاج ناهنجاری‌های گوش را به شرح زیر جمع بندی می‌کنیم:

     پاکسازی مزاج دستگاه گوارش

با انجام رژیم غذایی و مسهل و منضج‌های مربوط به دستگاه گوارش، پاکسازی و تعدیل اخلاط اضافی اغلب طی 15 روز به پایان می‌رسد. خون به حالتی دست پیدا می‌کند که تأثیر روش‌های خون‌درمانی طب اسلامی-ایرانی به نهایت می‌رسد. حال آنکه تأثیر خون‌درمانی قبل از پاکسازی مزاج بسیار محدود خواهد بود.
باید کسی که گوشش بیمار شده از لحاظ مزاج دستگاه گوارش و کبد پاکسازی شود. بسیار شده که با پاکسازی مزاجی و اسهال دادن بیمار، ناراحتی گوش بکلی از بین رفته است.

     خون درمانی

بوسیله زالو که از پشت گوش انجام می‌شود. اگر روش حجامت اختیار شود؛ حجامت‌عام و بعد حجامت سر(روی ملاج) است و در صورت نیاز و تشخیص پزشک حجامت‌های تیروئید، زیر زبان، صورت و غیرو تجویز می‌شود.

     چکاندنی‌های گوش

اگر هر هفته یک بار روغن بادام تلخدر گوش چکانده شود بسیار خوب است. هر هفته روغن حنظلنیز در گوش چکانده شود هم چرک‌ها را کاستی می‌دهد و هم تقویتی است بر نیروی شنوایی! ساده‌ترین دارو برای پیشگیری و پاکسازی و درمان  آب پیازمی‌باشد. آب پیازبدون کوچکترین عارضه‌ای چرک گوش را می‌زداید و در هر سنی از نوزادی تا کهنسالی می‌توان برای پاکسازی یا علاج از آن استفاده کرد.
هر 6 ماه یک بار به مدت 15 روز در هر گوش یکی دو قطره روغن حنظلیا روغن گل همیشه بهاربا غلظت مناسب چکانده شود تا سموم گوش بیرون آید و بافت داخلی گوش تغذیه شود و از پیر گوشی و سنگینی شنوایی پیشگیری به عمل آید. قطره‌ای که در گوش چکانده می‌شود نباید سرد باشد مثلاً دارو در یخچال باشد بلافاصله برداشته و در گوش چکانده شود. ناراحتی گوش هر چه باشد باید مشخص شود که مزاج آن از سردی است یا گرمی و هر کدام که هست درجه سردی و گرمی‌اش مشخص شود. خشکی و تری گوش هم دو شاخصه‌ای‌ست که باید به آن توجه گردد.
داروهای چکاندنی در گوش از آن دست که ما توصیه کردیم، داروهایی است که در دسترس می‌باشند تا برای جویندگان مشکلی بوجود نیاید. به عنوان مثال به چند نوع آن اشاره می‌کنیم:
-          اناررا با پوستش بفشارند و آبش را جدا کرده با سرکهو کندرو روغن گل سرخروی شعله ملایم بپزند تا غلیظ شود در گوش بچکانند.
-          روغن ترب، روغن گل همیشه بهار، روغن  مرزنجوشکه همراه با زهره بزکرده‌اند در گوش بچکانند.
-          چکاندن آب پیاز در گوش هم در فنون پیشگیری از ضعف شنوایی و هم در علاج بیماری‏های گوش از جمله عفونت‏های گوش مفید می‏باشند.
-          پس از چکاندن آب پیاز هر شب، تا صبح صبر کنند و بعد روغن حنظل یا همیشه بهار را صبح بچکانند. همه عفونت‏ها و مواد زیادی از گوش خارج خواهد شد.
هر نوع گرفتگی گوش، درد، عفونت، وزوز گوش، طنین و صداهای سوت و زنگ و هوهو و غیرو با توجه به سردی و گرمی که بر گوش حاکم است با چکاندنی‌هایی که گفته شد رفع شدنی است. اگر با زالودرمانی و پاکسازی دستگاه گوارش همراه باشد در بسیاری از موارد که وزوز گوش بیمار را حتی سال‌ها کلافه کرده، درمان کامل صورت پذیرفته است.
  فتیله
عبارت از تکه پارچه‌ای است از جنس پشم یا نخ یا ابریشم و امثال آن که به دارو آغشته شده و در گوش بیرونی تا قبل از پرده صماخ قرار می‌گیرد. در این جا به یک نسخه آزموده اشاره می‌کنیم:
فتیله انزروت با عسل
پس از انجام پاکسازی‌های کلی و موضعی از جمله آب پیاز و روغن حنظل یا همیشه بهار به مدت 7 تا 15 روز، یک گوش پاک کن را برداشته و ابتدا در عسل فرو برند. آنگاه آن را در پودر انزروت فرو کنند مقادیری از پودر بوسیله عسل به گوش پاک‏ کن می ‏چسبد. در گوش بگذارند معمولاً شب تا صبح در گوش می‌ماند. هر شب تا زمان لازم تکرار خواهد شد. با اجرای این فن‌آوری جرم‌های متکاثف و آلودگی‌ها و رسوبات گوش پاک می‌شود. این فن‌آوری برای علمای مسن بسیار مفید و دور از هر عوارضی خواهد بود. از پیرگوشی جلوگیری به عمل می‌آورد پس از این نظر برای جوانان و پیران تفاوتی ندارد. سنگینی گوش برطرف شده و بیماری طنین و سرو صدای گوش(وزوز گوش) به لطف پروردگار از میان خواهد رفت.

سنا در احادیث

سنا در احادیث

۱ـ قال رسول‌الله صلی ‌الله و آله و سلم: تداووا بالسنا، فانه لوکان شیء یرد الموت لرده السنا.

ترجمه: پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم فرمودند: بیماران خود را با سنا درمان نمائید، قطعاً اگر چیزی باشد که مرگ را رد کند همانا سنا می‌باشد.

2ـ امام صادق علیه‌السلام قال: رسول الله صلی‌الله علیه و آله و سلم: بالسنا فتداووا به، فلو دفع الموت شی‌ء دفعه السنا.

ترجمه: حضرت امام صادق علیه‌السلام فرمودند که پیامبر السلام صلی‌الله علیه و آله و سلم فرمودند: بر شما باد مصرف کردن سنا، و مداوا کنید بوسیله آن، اگر چیزی مرگ را دفع نماید پس آن سنا می‌باشد.

3ـ عن الصادق علیه‌السلام قال: لو علم الناس ما فی السنالبلغوا مثقالاً منه مثقالین ذهباً! اما انه أمان من البهق و البرص و الجذام و الجنون و الفالج و القوه و یوخذ مع الزبیب الأحمر الذی لانوی له و یجعل معه هلیلج کابلی و أصفر و أسود أجزاء سواء، یوخذ علی الریق مقدار ثلاثه دراهم و إذا. أویت إلی فراشک مثله و هو سید الأدویه.

ترجمه: اگر مردم منافع سنا را می‌دانستند هر آینه برای مثقالی از آن دو مثقال طلا می‌پرداختند و سنا پیشگیر و درمان بیماری پوستی (لک و پیسی) و جذام و جنون و فلج و لقوه می‌باشد و نسخه‌ی تجویز آن با ترکیب مساوی از هلیله‌ی کابلی، مویز و هلیله‌ی زرد و سیاه بیان شده که ناشتا به مقدار دو و نیم‌گرم پیشنهاد می‌شود و از مهمترین گیاهان برای درمان این بیماریها از آن یاد شده است.

توصیه های طب سنتی در  پیشگیری از عوارض فشارخون بالا


توصیه های طب سنتی در  پیشگیری از عوارض فشارخون بالا

  •   بیمار فشارخون بالا باید گیاهان خوشبو با مزاج سرد استشمام نماید.
  •   بیمار فشارخون بالا باید از تنش‌های عصبی دوری جوید.
  •   بیمار فشارخون بالا باید از تفریح در طبیعت نهایت استفاده را ببرد.
  •   بیمار فشارخون بالا باید از نگاه کردن به رنگ‌های سرخ و رنگ‌های تند اجتناب ورزد.
  •   بیمار فشارخون در صورت داشتن غلظت و چسبندگی خون در خطر سکته‌های قلبی و مغزی قرار می‌گیرد. برای جلوگیری از غلظت خون باید از خوردن غذاهای غلیظ، دیرهضم، چرب و سرخکردنی‌ها بپرهیزد.
  •   بیمار فشارخون باید هر روز ورزش کند و تحرک بدنی کافی داشته باشد.
  •   بیمار فشارخون برای جلوگیری از سکته خوب است که هر چند روز یک بار بوسیله پودر انفیه(داروی عطسه آور) خود را وادار به عطسه کند.               
  •  بیمار فشارخون بداند که هر گاه احساس سنگینی در سینه یا سر نمود یا احساس کرد زبانش سنگین و کم حس می‌شود بلافاصله کمی آبغوره بی نمک را با آب رقیق کرده بنوشد و دراز بکشد و چشم‌ها را ببندد و حالت آرامش داشته باشد، سپس برخاسته و از پودر انفیهاستفاده کند و در اسرع وقت اقدام به حجامت یا زالودرمانی نماید.
  •    بیماران فشارخونی بهتر است هفته‌ای یک بار از داروی مسهل‌عام استفاده کنند تا با ایجاد اسهال از خطر سکته رهایی یابند.
  •  بیماران فشارخونی بهتر است برای پیشگیری از سکته در فصل بهار و پاییز اقدام به خونگیری کنند. این خونگیری به روش حجامت یا زالودرمانی یا فصد است. حداقل 3 بار در بهار و 2 بار در پاییز هر سال حجامت کند. زالودرمانی اثر عمیق تری دارد؛ هر سال 2 بار در بهار و پاییز هر بار پشت گوش و دست‌ها و پاها طبق دستور زالو بیندازد.
  •  بیماران فشارخونی باید بدانند چاقی و فشارخون خطر ابتلا به سکته را چند برابر می‌کند.
  •   بیماران فشارخونی بدانند اگر شب غذای غلیظ و چرب و دیر هضم بخورند و بخصوص اگر با فاصله کمی بعد از آن بخوابند همان شب ممکن است دچار سکته شوند. پس شب‌ها غذای قوی و غلیظ نخورند و بین غذا و خواب حداقل 2 ساعت تأخیر بیندازند و شکم را قبل از خواب تخلیه کنند و توجه کنند که اگر این شرایط را رعایت نکردند حداقل آن شب به حمام نروند.
  •   بیماران فشارخونی بدانند بی خوابی با داشتن فشارخون بالا خطر ابتلا به سکته را چند برابر می‌کند. همچنین خواب زیاد و بخصوص خواب زیاد هنگام روز برای آنان خطرناک است.
  •  بیماران فشارخونی بهتر است در حمام از آبزن حمام دارویی(سدر-مورد-حنا-ختمی) و امثال آن استفاده کنند و آن را بر شامپو و صابون ترجیح دهند.
  •   بیماران فشارخونی مصرف میوه و سبزی و شربت‌های گیاهی را بر مصرف غذاهای غلیظ ترجیح دهند.
  •   بیماران فشارخونی از مصرف غذاهای بسته بندی شده و آب میوه‌های بسته‌بندی شده و فست فودها و ساندویچ اجتناب ورزند.
  •   بیماران فشارخونی از نان سبوس دار استفاده کنند.
  •    بیماران فشارخونی از مصرف برنج به افراط پرهیز کنند.
  •    بیماران فشارخونی اگر می‌خواهند ماهی یا تخم‌مرغ بخورند بهتر است شب‌ها از خوردن آن اجتناب ورزند و در روز بخورند.
  •  بیماران فشارخونی اگر شبی احساس کردند فشار بصورت خطرناکی بالا رفته است علاوه بر دستوراتی که قبلاً گفتیم مقداری حنارا با آبغورهبی‌نمک مخلوط و به کف پای خود ببندند و تا صبح نشویند.
  •   بیماران فشارخونی بدانند پاشویه کردن با آب جوشانده گل‌ختمی  یا کاهوبا سرکه یا آبغوره واگر این‌ها در دسترس نبود پاشویه با آب سرد هر شب قبل از خواب از خطر ابتلا به سکته می‌کاهد.

بیماران فشارخونی بدانند نخوردن نمک برای آنان مضرّ است. نمک در صورتی در بیماری فشارخون خطرناک است که غلظت خون شدیدی نیز وجود داشته باشد. بنابراین بهتر است در مصرف نمک افراط نکنند. اگر احیاناً از غذای شور استفاده کردند بعد از آن با مصرف مایعات ادرار آور و یا مایعات مایل به ترش و آب میوه‌های ترش و شیرین مانند آب گریپ فوروت، نارنگی یا نارنگی با دوغ بدون نمک یا آب انار یا شربت زرشک و امثال آن نمک زیاد را از بدن خارج و خنثی کنند.  

چند گیاه آرامش بخش


 

 

زالزالک

ز خواص آرا مبخشی دارد. کپسول‌های این گیاه تپش قلب، حالت‌های عصبی، زودرنجی یا احساسات افراطی را کاهش داده و  ضربان قلب را تنظیم می‌کند. تمام این‌ها هم باعث می‌شود که آرامشتان را بازیابید و اضطرابتان کمتر شود. در این صورت خواب راحتی هم تجربه می‌کنید.


 

اسطوخودوس

استرس یک گیاه ضد اضطراب است. این گیاه به راحتی می‌تواند اعصابتان را آرام و عضلاتتان را شل کند. می‌توانید روزانه دو تا سه فنجان دم کرده‌ی اسطوخودوس میل کنید. از این گیاه مفید برای رفع اختلالات خواب، سردرد و ناراحتی‌های عصبی نیز استفاده می‌شود.

بابونه هم یکی از آن گیاهان همه‌کاره هست. علاوه بر اثر مفیدی که روی

پوست می‌گذارد آرامبخش، ضداسپاسم، ضد التهاب، ضدعفونی‌کننده، بادشکن

و برطرف‌کننده‌ی جراحات می‌باشد

در واقع دم کرده این گیاه مانند یک مسکن عمل می‌کند که سیستم عصبی را آرام کرده و اختلالات خواب را رفع می‌کند. روغن یا افشره‌ی خوراکی اسطوخودوس نیز برای کاهش و درمان استرس و فشارهای روحی توصیه می‌شود. البته استفاده از افشره‌های خوراکی برای زنان باردار، شیرده و کودکان توصیه نمی‌شود.


 

گیاه جینسنگ

گیاه جینسنگ برای مقابله با استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن فوق‌العاده است. این گیاه به طور موثر با اضطراب مقابله کرده و خواب راحتی را برای شما به ارمغان می‌آورد. می‌توانید از کپسول‌های 25 تا 50 میلی‌گرمی عصاره‌ی خشکجینسینگ استفاده کنید. دکتر داروساز می‌تواند در مورد میزان مصرف آن توضیحاتی به شما بدهد. توجه داشته باشید که دوره‌ی درمانی با این گیاه نباید بیش از 3 ماه طول بکشد.


بادرنجبویه

بادرنجبویه خواص آنتی اکسیدانی دارد و دم کرده‌ی آن نیز آرامش‌بخش است و با اضطراب مقابله می‌کند. به عقیده‌ی محققان این گیاه اختلالات عصبی مانند خوابی، نگرانی و آشفتگی را برطرف می‌کند. از روغن این گیاه نیز برای رفع تنش‌های عصبی استفاده می‌شود.

 


سنبل الطیب

سنبل الطیب یک درمانگر همه کاره است. دم کرده یا کپسول‌های آن آرامبخش اعصاب است، حالت‌های عصبی را کاهش داده و کیفیت خواب شما را بهبود می‌بخشد. در واقع این گیاه خواب راحتی برای شما فراهم می‌کند بدون اینکه بعد از مصرف آن دچار خواب‌آلودگی شده باشید.


 

بابونه

بابونه هم یکی از آن گیاهان همه‌کاره هست. علاوه بر اثر مفیدی که روی پوست می‌گذارد آرامبخش، ضداسپاسم، ضد التهاب، ضدعفونی‌کننده، بادشکن و برطرف‌کننده‌ی جراحات می‌باشد. اگر دچار حالت‌های عصبی شده‌اید، مضطرب، نگران، آشفته، بی‌خواب هستید و سردردهای عصبی و میگرنی گرفته‌اید بابونه را دریابید. این گیاه به جذب مواد معدنی کمک زیادی می‌کند. توصیه می‌کنیم از عطار یا دکتر داروساز نحوه‌ی مصرف این گیاه را بر حسب نوع نیازتان جویا شوید.


گیاه رازک

رازک قدمتی هزاران ساله دارد. این گیاه آرام‌بخش و خواب‌آور طبیعی است. 15 گرم گیاه رازک را در یک لیتر آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت حدود 10 دقیقه بجوشد. سپس بگذارید محلول به دست آمده خنک تر شود و سپس آن را صاف کنید. می‌توانید روزانه 2 تا 3 فنجان از این دم کرده میل کنید. مصرف این جوشانده برای درمان دل شوره، نگرانی و استرس بسیار مفید است.

 

چند توصیه‌ی کلی

اول از همه بدانید که شما تنها نیستید این روزها اضطراب و استرس همه‌گیر شده است. همه درگیر این مشکل هستند باید راهی برای کاهش آن پیدا کرد.

به طور منظم ورزش کنید.

مواد غذایی متنوعی در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید.

مصرف الکل، دخانیات زیاد را متوقف کنید

به اندازه‌ی کافی بخوابید.

روی تنفستان تمرکز کنید. به آرامی و از شکم نفس عمیق بکشید.

زمانی که اضطراب تمام وجودتان را می‌گیرد دستهای‌تان را خیلی محکم مشت و سپس رها کنید.

به خاطرات خوبتان فکر کنید و سعی کنید ترس را با غرق شدن در خاطرات خوب از خود دور کنید.

ومهمتر از همه بعد معنوی زندگیتان را تقویت کنید و با خدا آشتی کنید با یاد خدا آرام شوید. 

در ایران بین ۲ تا ۵ درصد از داروهای گیاهی مصرف می کنند

در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله آلمان، مالزی و آمریکا درصد رجوع مردم به طب سنتی بالاست ولی در ایران بین 2 تا 5 درصد از داروهای گیاهی مصرف می کنند
 

سلامت نیوز: مدرس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در برخی از کشورهای دنیا درصد رجوع مردم به طب سنتی بالاست ولی در ایران بین ۲ تا ۵ درصد از داروهای گیاهی مصرف می کنند در این آمار در برخی از کشورها به ۷۰ درصد می‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، غلامرضا کردافشاری مدرس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: مهم‌ترین شاخه طب سنتی رعایت پرهیزات است و در بسیاری از بیماری‌ها فرد احتیاج به دارو ندارد و تنها رعایت برخی پرهیزات به درمان بیماری‌ کمک می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا علم امروز مستندات طب سنتی در گذشته‌ را تأیید می‌کند و آیا شیوه‌های طب سنتی اثرگذارتر است یا خیر، گفت: سازمان who بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در رابطه با سلامت مردم است سازمان بهداشت جهانی تمام کشورها را موظف کرده که طب سنتی و طب عوام‌شان را ساماندهی کنند و به کار ببندند.
چون استفاده از داروهای هر گیاه داروهای هر منطقه برای افراد همان منطقه بهتر است.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: نحوه استفاده از گیاهان دارویی باید بررسی شود، صدها جلد دایرة المعارف گیاهان دارویی در کشورهای اروپایی تألیف شده است و افراد باید طبق مقالات و کارآزمایی‌هایی که انجام شده نشان دهند که طب سنتی هیچ تأثیری ندارد و این در حالی است که مطالعات زیادی در رابطه با طب سنتی صورت گرفته و مقالات زیادی در معتبرترین سایت‌های پزشکی isi وجود دارد که نشان می‌دهد، گیاهان دارویی اثر گذار است و طب سنتی برای سلامتی افراد بسیار اهمیت دارد.

کردافشاری اضافه کرد: امتناع در هر موضوعی جایز نیست کسانی که طب سنتی را زیر سوال می‌برند، باید بر اساس شواهد و کارهای بالینی باشد و نشان دهند که گیاهان دارویی تأثیر ندارد ولی باید گفت هیچ تحقیق بالینی و آزمایشگاهی صورت نگرفته و اگر کسی مقالات علمی دنیا را مطالعه کرده باشد، نمی تواند طب سنتی را رد کند و اگر کسی بگوید طب سنتی علمی نیست، باید گفت که اکثر داروهای شیمیایی پایه و اساسشان گیاهان دارویی است.

وی عنوان کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله آلمان، مالزی و آمریکا درصد رجوع مردم به طب سنتی بالاست ولی در ایران بین 2 تا 5 درصد از داروهای گیاهی مصرف می کنند که در مقابل کشور های دنیا رقم بسیار ناچیزی محسوب می‌شود همچنین در برخی از کشورهای دنیا درصد اقبال مردم به گیاهان دارویی بیش از 70 درصد است و در آلمان و مالزی تمام داروهای گیاهی جزو سیستم بیمه‌ای آن‌ها قرار دارد. 


انتقاد دکتر ولایتی از تبلیغ غیر علمی برخی شیوه‌های طب وارداتی

 
انتقاد دکتر ولایتی از تبلیغ غیر علمی برخی شیوه‌های طب وارداتی

سلامت نیوز : رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن انتقاد از تبلیغ غیر علمی برخی از شیوه‌های پزشکی وارداتی گفت: متأسفانه در برخی از رسانه‌ها و از جمله رسانه ملی برخی از شیوه‌های پزشکی وارداتی مانند طب سوزنی به صورت مبالغه آمیزی تبلیغ می‌شود باید بر این روند نظارت بیشتری صورت بگیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر علی اکبر ولایتی در جلسه 151 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی که امروز شنبه به ریاست دکتر علی اکبر ولایتی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری همایش گرامیداشت هزاره تألیف کتاب قانون ابن سینا گفت: امروز شرح و نقد عالمانه کتاب قانون که منطبق با دستاوردهای علمی روز جهان باشد یک ضرورت است.

وی افزود: کتاب قانون از نظر تعداد شرح‌های نوشته شده بر این کتاب، کم نظیر است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در طب ابن سینا، انسان به عنوان یک کلیت نگریسته شده و در روند درمان او ارتباط دستگاه‌های مختلف بدن با هم و ارتباط انسان با کل جهان اعم از حیوانات، جمادات و... در نظر گرفته می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن انتقاد از تبلیغ غیر علمی برخی از شیوه‌های پزشکی وارداتی گفت: متأسفانه در برخی از رسانه‌ها و از جمله رسانه ملی برخی از شیوه‌های پزشکی وارداتی مانند طب سوزنی به صورت مبالغه آمیزی تبلیغ می‌شود باید بر این روند نظارت بیشتری صورت بگیرد.

دکتر علی اکبر ولایتی هم در این مورد گفت: دانشگاه جندی شاپور به عنوان یکی از مراکز علمی در قبل از اسلام بیش از 500 سال مرکز آموزش همه علوم از جمله علوم پزشکی به زبان‌های مختلف است. 

 

چه غذاهایی را با هم نخوریم

 چه غذاهایی را با هم نخوریم

  • خربزه و عسل                                             
  • ماست و باقلا
  • تخم مرغ با تربچه
  • ماست با مرغ و تخم مرغ
  • پنیر با تخم مرغ
  • گوشت و انگور
  • کله و انگور
  • کبوتر بچه با پیاز
  • پونه و پیاز
  • سیر و خردل
  • انار و هریسه(حلیم)
  • خربزه با انبه
  • عسل با مویز
  • شیر و ماهی
  • ماست و ماهی
  • گوشت مرغ با ماهی
  • سرکه با ماهی
  • سرکه با برنج
  • سرکه با عدس یا ماش
  • شیر با انجیر
  • شیر با غذای چرب
  • ماست با تربچه
  • خوردن آب و مایعات همراه میوه، آب پس از خوردن داروی مسهل، آب را در شب به حالت نشسته بخورید و روزها ایستاده بهتر است، خوردن آب بسیار سرد هنگام گرمای بدن، آب گرم بعد از غذای شور، غذای گرم و شیرین بعد از خواب و جماع و حمام، هر حرکت مفرط و مضعف(ضعف آور) و سختی بسیار دربین خواب وهنگام خالی بودن معده ناشتا و در حمام.
  • آمیختن غذای رقیق و غلیظ همزمان با همدیگر همان طور که قبلاً به آن اشاره شد برای بدن مضر است. بنابراین بدترین حالت ها برای معده این است که مقدار و زمان مصرف مایعات مشخص نشود و بر اساس عادت یا اشتها کاذب  که معده  دارد آب مصرف کند. مثلاًاحساس تشنگی یک عادت می شود؛ حتی اگر شخص تشنه اش هم نشود از روی عادت آب را وارد معده می کند. آمیختن غذاهای رقیق و غلیظ در یک زمان برای بدن مضراست.در  وعده های غذایی وقتی غذا غلیظ است  مواد رقیق را باید فاصله مصرف کرد و جزء غذا قرار ندهیم. مثلاًسوپ همراه با کتلت یا غذای سرخ کرده همراه دوغ یا آب میوه ها یا خود میوه های آب دار جز در مواردی که استثنا است نباید همراه با غذا مصرف شود.

تنها استثنادر موردشیره انگوراست که برای خون سازی   همزمان با غذا شربت رقیق شدۀ شیره انگور یا شربت سرکه شیره انگور  استفاده می شود.     به هر حال مواد رقیق را به تنهایی می شود به عنوان غذا استفاده کرد و در این حالت غذای غلیظ را باید حذف کنیم  . مثل استفاده از انار به خصوص صبح جمعه که بسیار سفارش شده است.  انار یک میوه قلیل الغذاست، اما از لحاظ فوائد دیگرش مثل ویتامین ها و پاک کنندگی و ضد چربی، ضد قند، ضد پروستات بودن و زدودن میکروب هایی که روی دیوارۀ معده می نشینند، نقش شایان و عجیبی دارد. اینجا می توان به عنوان صبحانه از انار استفاده کرد در مورد بعضی از میوه های دیگر هم می شود این کار را کرد، اما خوردن بعضی میوه ها هنگام گرسنگی و ناشتا ممنوع شده است مثل خربزه
مصرف میوه های انگور و انار مطلوب است، اما منع شده که همراه آن چیزی خورده شود؛ به خصوص گوشت با انگور ناسازگاری دارد؛چون می تواند بیماری هایی مثل کولیت ایجاد کند؛ بیماری زلق المعا همان کولیت است که دفع کف و بلغم و لیز شدن روده ها را در پی دارد. بنابراین می توانید غذای رقیق را کلاً برای یک وعده در نظر بگیرید و غذای غلیظ را به وعدۀ بعدی موکول کنید.
 

خواص کاهو



خواص کاهو 

کاهو يکي از قديمي ترين سبزيجات دنيا به شمار مي آيد که منشأ آن در هندوستان و آسياي مرکزي است. پيشينه ي مصرف کاهو در ايران شش قرن قبل از ميلاد است. اين سبزي يک قرن قبل از ميلاد به روم راه يافت و جزو غذاهاي مهم روميان شد.

کاهو گياهي است يک ساله و داراي برگ هاي پهن و دراز و سبز، با طعم کمي شيرين. کاهو موجب افزايش گلبول هاي قرمز خون شده و آهن موجود در آن براي درمان کم خوني مفيد است؛ از همين رو در گونه ها، سرخي مطلوب پديد مي آورد و اعصاب را منظم مي کند و بر قدرت بينايي مي افزايد.

اين ماده غذايي به ويژه حاوي ويتامين «ث» - ضد اسکوربوت - است. کاهو ارزش غذايي چنداني ندارد، اما از لحاظ درماني فوق العاده و سرشار از نمک هاي معدني با خاصيت قليايي است؛ به همين سبب خون را تصفيه مي کند و به حفظ هوشياري مغز و سلامت بدن کمک مي نمايد.

برگ هاي بيروني کاهو ارزش خوراکي بسيار دارد؛ زيرا اين برگ ها بيشتر در معرض نور آفتاب قرار دارد و نسبت به برگ هاي داخلي حاوي ويتامين بيشتر است. هر چه کاهو سبزتر باشد، ويتامين بيشتري دارد. کاهوي پخته براي ازدياد شير مادر مناسب است. اين سبزي محتوي چند ماده مهم و شفابخش است. آب کاهو، خنک و شادابي بخش است و ميزان فراواني منيزيم در آب آن سبب تقويت بافت عضلاني، اعصاب و مغز مي شود. آب کاهو جنبه درماني دارد.

سلولز موجود در کاهو حجم مواد داخل روده و حرکات روده را افزايش مي دهد که اين امر درمان يبوست را آسان مي سازد. کاهو براي رفع بي خوابي نيز مؤثر است؛ زيرا داراي ماده اي خواب آور به نام لکتوکاريوم است که حاوي کربوهيدرات است. اين ماده غذايي براي درمان ديابت ماده غذايي مناسب است و افراد ديابتي مي توانند به راحتي از آن استفاده کنند. استفاده از کاهو به علت داشتن املاح فراوان - به خصوص منگنز و روي - براي جلوگيري از ريزش و سفيد شدن مو مفيد است.

1.        طبع كاهو سرد و تر است.

2.        كاهو برای رفع یبوست مفید است قبل از هر غذا میل شود.

3.        كاهو صفرابر و درمان كننده یرقان است.

4.        تصفیه كننده خون می‎باشد .

5.        برای سستی و خماری مفید است.

6.        رفع سردرد و زكام می‎گردد.

7.        اگر با سكنجبین خورده شود اشتهاآور است.

8.        مدر می‎باشد و برای سوزش مجاری ادرار اثر نیكویی دارد.

9.        برای زیاد شدن شیر مادران از كاهو پخته استفاده كنید.

10.     خوردن كاهوی پخته درد سینه را تسكین می‎دهد.

11.     برای رفع التهاب چشم كاهوی پخته را روی چشم بگذارید.

مصرف نوشابه گازدار در ايران، رتبه اول جهان

با زهم یک افتخار آفرینی  این بار توسط اکثر مردم ایران! یک گام دیگر در رسیدن به سونامی سرطان !!!

  ايرانيان سالانه بيش از 2 ميليارد و 900 ميليون تومان نوشابه استفاده مي‌كنند. بنابراين از نظر سرانه مصرف نوشابه گازدار در ايران، رتبه اول جهان را داريم. سرانه مصرف نوشابه در ايران 42 ليتر است. در حاليكه اين سرانه مصرف 4 برابر سرانه مصرف دنياست.

حالا حداقل به این ۷دلیل نوشابه نخورید...در ادامه مطلب

ادامه نوشته

مقایسه مصرف ایرانیان با میانگین استانداردهای جهانی در اقلام مصرفی


مقایسه مصرف ایرانیان با میانگین استانداردهای جهانی در اقلام مصرفی
 
به کجا میرویم پس کی باید اقدام کنیم اسراف تا کجا...
 

1. نان :


 
منطقه سرانه مصرف ساليانه نان (واحد كيلوگرم) نسبت
ايران 160 ايران 6 برابر جهان
جهان 25

مردم ما پرمصرف‌ترين مردم جهان در مصرف گندم و نان هستند و با سرانه 160 كيلوگرم بالاترين مصرف سرانه نان را
در جهان دارا هستيم. لازم به توضيح است که
ميزان توليد نان در ايران 25 ميليارد عدد است.


 
2. تخم مرغ:

 
منطقه سرانه مصرف تخم مرغ (واحد كيلوگرم) نسبت
ايران 8 تا 9 ايران يك سوم جهان
جهان 24

سرانه مصرف تخم مرغ در ايران 8 تا 9 كيلوگرم است كه اين رقم در كشورهاي پيشرفته 24 كيلوگرم است.

ادامه مطلب درباره شیر-نوشابه و چندین مورد دیگر لطفا بخوانید
ادامه نوشته

خواص میوه کاکتوس

خواص میوه کاکتوس

یک فرصت اشتغال در کازرون

چند سالی است میوه‌های عجیب و غریبی به کشورمان راه یافته است. میوه‌هایی با اشکال و طعم‌های متفاوت که هر ذائقه‌ای را با طعم منحصر به فردش مجذوب می‌کند. یکی از این عجایب دنیای زمینی میوه کاکتوس است. در ایران به آن گلابی خاردار یا انجیر کاکتوس گفته می‌شود.

این میوه، بیضی شکل بوده و به رنگ قرمز ـ بنفش است. سطح آن از خارهای ریزی پوشیده شده که اگر پوست زبر و ضخیم آن در زمان مصرف جدا نشود، می تواند ناراحتی هایی را در گلو، مری و معده ایجاد کند.

گوشت این میوه، شیرین مزه و آبدار و دانه های ترد سیاه رنگی در بافت آن پراکنده است.

سوریه و لبنان از جمله کشورهایی است که این میوه را پرورش داده و مراکش بزرگ ترین کشور صادرکننده آن است.

این میوه یکی از غنی ترین غذاهای پستانداران نواحی کویری و بیابانی محسوب می شود و امروزه گیاه زینتی آن در خانه ها پرورش می یابد، اما این سوال مطرح است مگر میوه کاکتوس چه فوایدی دارد که در کشورهای آمریکای مرکزی، هند، آفریقا و استرالیا طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است

جالب است بدانید که در چند نفطه از ایران هم کشت میشود در کازرون هم امتحان جواب داده و با توجه به خشکسالی این گیاه با کمترین آب باران هم رشد می کند و محصول می دهد. قیمت میوه کاکتوس هم بیش از ۳برابر مرکبات می باشد

خواص درمانی

میوه کاکتوس به دلیل آن که در منطقه ای بیابانی و خشک پرورش می یابد، سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی است. خوب است بدانید آنتی اکسیدان ها سلاح گیاه در برابر مقابله با شرایط سخت و طاقت فرسای محیطی است.

وجود این ترکیبات در میوه کاکتوس اثر سم زدایی قوی و ضدالتهاب داشته و از آسیب سلولی ـ که باعث سرطان و پیری می شود ـ جلوگیری و از سوی دیگر با تقویت سیستم دفاعی، بدن را در برابر عفونت ها مقاوم تر می کند.

یکی از کاربردهای رایج میوه کاکتوس مصرف آن در رژیم غذایی است که به دلیل غنی بودن از مواد فیبری باعث مهار گرسنگی می شود.

این میوه مقوی دستگاه گوارش بوده و خاصیت رونده داشته و باعث لینت مزاج می شود. مهم ترین فایده آن در معالجه کبد است و مصرف آن برای بیماران کبدی با نظر پزشک مربوط مفید است.

همچنین باعث سلامت قلب شده و در کاهش کلسترول بد خون نقش بسزایی دارد. برخی منابع ادعا می کنند مصرف این میوه بعد از غذا باعث کاهش جذب انسولین می شود و برای مبتلایان به دیابت نوع 2 مفید است.

از عفونت های کلیوی جلوگیری کرده و تب بالا و هپاتیت را درمان می کند و با کمک به گردش خون به طور چشمگیری در التیام زخم ها موثر است.

این را هم بدانید از میوه کاکتوس روغنی تهیه می شود که غنی از ویتامین E بوده و میزان آنتی اکسیدان آن سه برابر سایر روغن ها و برای مبارزه با پیری پوست بسیار نافع است.

در ریه این مرد درخت رویید...

در ریه این مرد درخت رویید

یک مرد جوان روس که قرار بود با تشخیص سرطان ریه تحت عمل جراحی قرار بگیرد، پزشکان را شگفت زده کرد.
صراط: آرتیوم سیدورکین ۲۸ ساله که در جمهوری اودمورتیا در حوالی مرکز روسیه زندگی می‌کند، از مدتها پیش احساس درد در سینه داشت و به تدریج سرفه‌های خلط دار خونی هم پیدا کرده بود. بعد از انجام رادیو گرافی، پزشکان مرکز انکولوژی(سرطان شناسی ) تقریبا مطمئن بودند که آرتیوم مبتلا به نوعی از سرطان در حال رشد است و بهتر است هرچه زودتر تحت عمل جراحی قرار گیرد. در حالیکه آنچه که در حال رشد بوده یک جوانه درخت صنوبر بوده است.
 طول شاخه صنوبر حدود ۵ سانتی متر بود. احتمالا دانه آن در اثر تنفس داخل ریه آرتیوم شده و بدن آرتیوم نتوانسته آن را دفع یا جذب کند و صنوبر با استفاده از محیط گرم و مرطوب ریه آرتیوم رشد کرده و به تدریج سبب بروز علائم درد و خلط خونی شده است.
 خود آرتیوم این موضوع را اصلا جالب نمی داند . او میگوید:«راستش را بخواهید، من اصلا در این مدت احساس نمی کردم یک جسم خارجی در بدن خود حمل میکنم یا حتی احساس نمی‌کردم که چیزی در حال رشد کردن است، فقط میتوان بگویم آن خیلی درد ایجاد میکرد».

منبع : نامه نیوز

33پیام خواندنی از شلغم

33پیام خواندنی از شلغم

 

1.  طبع شلغم گرم و تر است.

2. اگر صبح شلغم را به‎عنوان صبحانه بخوریم و بالای آن چیز دیگری نخوریم مطمئناً تا ظهر سیر خواهیم بود.

3.  شلغم باعث تقویت بینایی می‎شود.

4. خوردن شلغم باعث افزایش ادرار و به مزاج لینت می‎بخشد.

5.شلغم تحریك‎كننده‎ی نیروی جنسی است.

6. شلغم دفع‎كننده‎ی سنگ مثانه می‎باشد.

7. هیچگاه شلغم را داغ نخورید

8.شلغم قوه بینایی را زیاد و شب كوری را از بین می‎برد.

9.خوردن شلغم از رقیق شدن خون جلوگیری می‎كند و باعث پایین آمدن فشارخون می‎شود.

10.اگر در فصل زمستان از شلغم استفاده شود به مدت یك‎سال از منافع آن بهره‎مند خواهید بود.

ادامه مطلب را حتما بخوانید

ادامه نوشته

بازهم از بدیهای چیپس و پفک بخوانید شاید...

 

بازهم از بدیهای چیپس و پفک بخوانید شاید...

رئیس انجمن تغذیه گفت: نمک زیاد، رنگ و افزودنی های خوراکی موجود در چیپس و پفک، ذائقه کودکان را به شوری یا بیش خواری هدایت می کند.

دکتر سیدضیاءالدین مظهری با اشاره به مصرف چیپس و پفک در کودکان گفت: این مواد، کودکان را بی اشتها کرده و آنها را برای تامین غذاهای روزمره دچار مشکل می کنند و نیازهای رشدی آنها را تحت الشعاع قرار می دهند. وی با تاکید بر عدم کنترل این نوع تولیدات تصریح کرد: اغلب روغن هایی که برای تهیه چیپس به کار می رود، احتمال دارد بارها و بارها بجوشد و در آن ترکیبات سمی ایجاد شود که می تواند تاثیر بسیار بدی بر سلامت جسمی و رشد کودکان داشته باشد.

رئیس انجمن تغذیه کشور، روند رشد دوران کودکی را سنگ بنای دوران نوجوانی، جوانی و میانسالی دانست و تاکید کرد : هرگونه تغییر در روند تغذیه می تواند تغییراتی در پارامترهای بیوشیمیایی خون فرد به وجود بیاورد. این متخصص، تغذیه ی صحیح کودکان را نوعی سرمایه گذاری در جهت سالم سازی آنها در سنین بالا دانست و تاکید کرد: توجه به تغذیه صحیح و جلوگیری از تاثیر تبلیغات سوء در جهت تغییر ذائقه کودکان در بلندمدت، تاثیر بسزایی در جامعه دارد.

دکتر مظهری گفت: نتایج تحقیقات نشان می دهد که اگر در دوران میانسالی، افراد دچار بیماری های قلبی ـ عروقی می شوند، ریشه در تغذیه ی دوران کودکی آنها دارد و حتی کودکانی که با وزن خیلی کم به دنیا می آیند، مادران آنها در دوران بارداری از سیگار و مشروب استفاده کرده یا دچار سوتغذیه بوده اند .

وی با تاکید بر اینکه به نوزادان تا 6 ماه اول غیر از شیر مادر هیچ ماده دیگری غیر از قطره ویتامین D و A نباید خورانده شود، تصریح کرد: اما متاسفانه در بررسی های انجام شده، به کودکان ایرانی از 2 ماهگی پفک می دهند.

دکتر مظهری با بیان اینکه سلامت کودکان از بعد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیار مهم است، افزود: کودکان سالم بهتر از امکانات موجود در کشور بهره می گیرند و هزینه های کمتری به دولت تحمیل می کنند و بازدهی بیشتری دارند. رئیس انجمن تغذیه کشور ادامه داد:تلاش بر این است که در بوفه های مدارس به جای غذاهای بی ارزشی مثل چیپس، پفک و نوشابه، از تنقلاتی همانند نخودچی، شاهدانه، کنجد بو داده، برنجک، دوغ و غذاهایی گرم استفاده شود.وی فرهنگ سازی قوی و اصیل تغذیه و رجعت به غذاهای سنتی را کمک بزرگی به ذائقه کودکان دانست و توضیح داد: با یک فرهنگ سازی قوی می توانیم از باورهای غلط و گرایش های نابجا بکاهیم، زیرا این مواد غذایی فاقد ارزش، نسل را فرسوده، کم توان و کم طاقت می کند.

وی اعتقاد دارد که در سیاست گذاری های آینده باید تعادل و ارتباط فرابخشی ایجاد گردد و سیاست های بخش کشاورزی و صنایع غذایی با نیازهای تغذیه ای هماهنگ شود.


پفک، چیپس، نوشابه ممنوع
پفک از پودر ذرت تهیه می شود. برای تهیه پفک، پودر ذرت پرس شده و در حرارت بسیار بالا قرار می گیرد تا به صورت حجیم در آید. روغن موجود در پفک در چنین حرارتی می سوزد و تولید پراکسید می کند که در حرارت و نور، میزان آن زیادتر می شود و خوردن آن سلامت کودک را به خطر می اندازد.
میزان بالای نمک پفک و شوری آن موجب می شود که ذائقه اطفال به شوری عادت کند. استفاده از غذاهای شور، شانس ابتلا به بیماری افزایش فشار خون را بالا می برد و فشار خون بالا در دوران بزرگسالی زمینه ساز بیماریهای قلبی ،عروقی و سکته های مغزی و قلبی می شود. پفک 9 برابر حجم خود آب جذب می کند. به عنوان مثال وقتی که دانش آموز از مدرسه تعطیل می شود، احساس گرسنگی بر او غالب است و ممکن است در راه منزل یک بسته پفک بخورد، خوردن پفک به دلیل شوری موجب احساس تشنگی می شود و هنگامی که فرد آب می خورد، یک سیری کاذب در وی ایجاد می گردد دراین صورت کودک از غذای سفره محروم می شود و در نتیجه دچار کمبودهای تغذیه ای خواهد شد.

از مصرف چیپس هم به دلیل شوری زیاد به طور دایم و بی رویه باید خودداری کرد و در صورت مصرف گاه به گاه از انواعی که مارک معتبر، بسته بندی بهداشتی و پروانه ساخت وزارت بهداشت دارند، استفاده شود. چیپسهایی که به صورت فله و بسته بندی به فروش می رسند، به روش بهداشتی تهیه نمی شوند و از روغنی که در درجه حرارت بالا برای تهیه چیپس به کار می رود، چندین بار استفاده می شود. در اثر این کار روغن می سوزد و موادی تولید می کند که سرطانزا هستند. برخی از انواع چیپسها هم مانند پفک، شور و حاوی مقادیر زیاد نمک هستند و ذائقه فرد را به مصرف غذاهای شور که زمینه ساز ابتلا به بیماری فشار خون و بیماریهای قلبی ،عروقی هستند، عادت می دهند. چیپس هم موجب سیری می شود و چون تمام مواد مغذی کودک را برای رشد ندارد، مصرف مداوم آن قبل از غذا موجب محروم شدن طفل از غذاهای اصلی و غذای سفره و به دنبال آن کمبودهای تغذیه ای وی می شود.

نوشابه های گازدار نیز حاوی مقادیر زیادی قند هستند و مصرف مداوم آنها می تواند به بروز چاقی منجر شود. نوشابه، به دلیل میزان فسفات بالا، جذب کلسیم مواد غذایی را مختل می سازد؛ بنابراین مصرف نوشابه های گازدار همراه با غذا مانع از جذب کلسیم غذا شده و به تدریج موجب کمبود کلسیم بدن می شود که در بزرگسالی به پوکی استخوان منجر خواهد شد.

مواد افزودنی و نگهدارنده نوشابه ها در برخی کودکان، موجب بروز آلرژی و انواع حساسیت می شود. به جای نوشابه، می توان از نوشیدنیهای سالم مثل آب میوه ها، شیر، دوغ کم نمک و انواع شربتهای خانگی کم شیرینی استفاده کرد. این نوشیدنیها حاوی مواد مغذی مثل انواع ویتامینها و املاح به ویژه کلسیم هستند و حتی اگر هر روز مصرف شوند، ضرری ندارند. 
دکترسید ضیاءالدین مظهری - رئیس انجمن تغذیه ایران
 

معجزه آویشن را بخوانید

 

آویشن شیرازی(صعتر)

 به فارسی آیشن و آوشن و به اصفهانی آویشم و آویشن و به ترکی کلکلیک و به هندی ساتر نامند؛ برگ گیاهی است و انواع می‌باشد بستانی و بری و جبلی، بستانی را به فارسی مرزه نامند و همه در طعم تند و خوش‌بو و گل همه کبود و بهترین آن برگ کوچک تازه بری آن است و دراز برگ آن بهتر از مدور آن است.
طبیعت آن در آخر دوم گرم و خشک و بعضی در اول سوم گفته‌اند و گرمی و خشکی کوهی گرمتر می باشد.

خواص آویشن شیرازی

۱- این خوراکی دارای طبع گرم و خشک بوده و دارای ویتامین های آ- ب - ای و هورمون گیاهی می باشد.

۲- استحمام با آب جوشیده آویشن شیرازی در تسکین درد رماتیسم شفابخش بوده و در رفع لاغری موضعی نیزمؤثر  می باشد.

۳- مصرف دمکرده آویشن شیرازی در درمان صرع، قطع عادت ماهانه میگرن، تب و دفع انگل اثر خوبی دارد.

۴- آویشن شیرازی مقوی ، محرک ، قاعده آور، التیام بخش ، افزاینده شیر مادر، تصفیه کننده خون، مدر، ضد عفونی کننده، مقوی عضلات، دافع اخلاط خونی ، آرام بخش و دافع سودا بوده و حافظه را تقویت ونیروی جنسی ر افزایش می دهد.

۵- این خوراکی حاوی آنتی بیوتیک طبیعی بوده و مصرف دمکر ده و جوشانده آن برای اشخاصی که مبتلا به بیماریهائی نظیر: درد معده، سرطان، کلسترول، ورم روده، سیاه سرفه، اختلال های مغزی و کلیوی، مسمومیت ، دندان درد، شبکوری ، ناراحتی کبدی ، چاقی، ورم کلیه، ناتوانی جسمی، آسم، درد سیاتیک، سنگ کلیه، ترشخات رحم ، زکام سوءهاضمه، آرتروز، واریس وبرفک دهان می باشند مفید است.

۶-عرق آویشن شیرازی برای درمان جوشهای جلدی اثر مثبت دارد.

۷- توصیه شده است که برای درمان بیماریهای ریوی مثل برونشیت حدود ۵ قطره از اسانس آویشن را بر روی قند چکانده و به همراه چای میل کنید.

۸- دم کرده آویشن به مقدار یک قاشق مرباخوری در هر فنجان آب به مدت سه نوبت در روز به هضم غذا کمک کرده و موجب درمان سرفه می گردد و همچنین باعث تسکین انواع تشنج شده و ضمنا" بوی بد دهان را نیز بر طرف می کند.

۹- از آویشن شیراز ی در درمان بیماریهائی مانند: گریپ های عفونی، برونشیت، نارسائی کبد و ناراحتی های ریوی استفاده درمانی می گردد.

۱۰- از جوشانده غلیظ آویشن شیرازی در تقویت پیاز مو استفاده می شود، از دمکرده رقیق آن نیز مخلوط با عسل در صبحانه به جای چای استفاده می گردد.

۱۱- از این خوراکی در تهیه غرغره ها(برای درمان گلو درد چرکی) و حمام های درمانی در رژیم های لاغری و در تهیه خمیر دندان ها استفاده می شود همچنین از جوشانده این خوراکی به عنوان کمپرس در درمان رگ به رگ شدن و پیچیدگی عضلات استفاده میکنند.

*** توجه:

الف: برای مصرف درمانی از این نوع خوراکی معمولا سرشاخه های آویشن را در اوایل دوره گل دهی (اردیبهشت و خرداد) جمع آوری کرده سپس آن ها را خشک نموده واز آن استفاده می کنند. علاوه بر مصارف درمانی در تهیه ادویه ها ، سس ها ، کنسرو ماهی و غذاهای گوشتی استفاده می نمایند.

ب: در تاریخچه آویشن آمده که از عطر آویشن در مراسم مذهبی استفاده می شده است و حضرت موسی نیز به این عطر خیلی علاقه داشت و همیشه آن را باخود به همراه می برد، همچنین پزشکان یونانی نیز از آویشن در درمان بیماریهای عفونی (عفونت کبد) منژیت و اختلالهای مغزی به کار می بردند.

انار بخورید سکته نکنید

انار بخورید سکته نکنید
مزاج انار تا آخر دوم سرد و تر است و با قوت قابضه، شیرین آن سرد مایل به اعتدال و در اول تر و با قوت قابض می‏ باشد. یکی از ویژگی‏های انار این است که با آن که سرد است اما حتی سرد مزاجان نیز از آن ضرر نمی‏ بینند. چراکه سده‏ ها را می‏ گشاید و با آنکه نیروی قابض دارد گاه برعکس خاصیت یبوست آوری، ضدیبوست عمل می‏ کند و این زمانی است که با ورود به معده بر کبد اثر گذاشته و راه بندان‏های آن را بویژه در آوندهای کیسه صفرا بر طرف می‏ کند. بهترین دوست کبد است؛ مانع بیماری‏هایی است که در کبد ایجاد سرطان می‏کنند. تمامی آلودگی‏های صفراوی و به دنبال آن سوداوی را تحلیل می‏ برد. اگر با پیه آن خورده شود بلغم و سودای غلیظ و بلغم و سودای رسوبی را نیز در دستگاه گوارش پاک می‏ کند. طحال نیز از انار بهره‏ های فراوان می‏ برد. سلول‏های مرده در کبد و طحال با کمک انار تجزیه می‏ شوند. انار خون صالح تولید می ‏کند و بشدت از بروز زمینه‏ های سکته قلبی جلوگیری به عمل می‏ آورد. در بیماری‏های سرطان خون چیزی بهتر از انار در میوه‏ ها نیافتیم. بواسیر را درمان می‏ کند به شرط آن که همراه با مسهل‏ های گیاهی مصرف شود.
تفاوت بین آب انار و خود انار در این است که اگر: مثلاً کسی یبوست داشته باشد و انار را مصرف کند دانه ‏های انار که سخت و خشن هستند زیر دندان تکه‏ تکه شده و بواسطه یبوست هنگام دفع سطح داخلی رکتوم را خراش دهند. در این حالت باید آب انار بوفور همراه با چیزی که ملین باشد مصرف نمایند تا از ایجاد زخم جلوگیری به عمل آید.
البته توجه کنید که درباره بیماران صحبت می‌کنیم و در انسان‌های سالم خوردن انار با همان جویدن عادی توصیه می‌شود، حتی با خوردن پیه‌های داخلی انار!
اگر دانه‏ های انار جویده نشوند و درسته قورت داده شوند بهتر است و نمی ‏تواند در روده بزرگ زخم ایجاد نماید. به هر حال باید ملینات و مسهل‏ های مناسب همراه با انار و یا آب انار مصرف گردد. رژیم غذایی نیز باید ملین و نرم کننده طبع باشد؛ مصرف انجیر و آلوبخارا را توصیه می‏ کنیم. ما به 95% از کسانی که به یبوست‏های مزمن و بواسیر دچار هستند انجیر و آلوی بخارا می ‏دهیم. هر چه قدر انجیر باشد با دو برابر آلوی بخارا توصیه می‏ کنیم. مثلاً 5 تا انجیر و 10 تا آلوی بخارا. البته آلوی بخارا با آلوهای دیگر فرق می‏ کنند.
رب‏ انار هم خوب است ولی ویتامین‏هایی که در خود انار است در رب انار نیست. وقتی رب انار تجویز می‏شود که انار در دسترس نباشد. نسخه به این شرح است:
چند قاشق‏ غذاخوری رب ‏انار را با یک استکان یا یک لیوان آب مخلوط و به صورت شربت می‏ خورند.

روش دیگر در اختلاط با آب‏غوره است به این شکل:
مثلاً اگر 3 کیلو آبغوره داریم آن هم بی‏ نمک 2 کیلو رب‏ انار در آن می‏ریزیم و مخلوط می‏کنیم و این داروی بسیار مفیدی برای بیماری‏هایی مانند سوءالقنیه، هپاتیت، پروستات، سنگ کیسه‏ صفرا، تکرر ادرار(ذیابیطس)، فشارخون، دیابت، گُرگرفتگی، گل مژه و همه بیماری‏های گرم و بیماری‏های پیش درآمد سرطان کبد و شروع سرطان کبد است.
این داروها هیچ عوارضی ندارند چراکه هم غذا هستند هم دارو و کسی نمی‏تواند بگوید از مصرف این‏ها برای بدن بیماری ایجاد می‏شود. این نسخه در علم پیشگیری برای همه بیماری‏های گرم و بسیاری از بیماری‏های پوستی و اگزما و کهیر و جوش صورت و لک‏های پوست و انگل معده معرکه می‏کند. بهتر است انسان‏ها بویژه از سن چهل سالگی خود را عادت دهند که هر شب قبل از خواب یک استکان یا یک لیوان رقیق شده با آب میل کنند تا از ده‏ها بیماری مصون بمانند.

شکر

 شکر

Saccharum officinarum

عصارۀ نی شکر است و آن شبیه به نی است و لیکن غیر مجوف و شاداب و سفید و سرخ می‌باشد و شکر سفید را از سفید آن و شکر سرخ را از سرخ آن به عمل می‌آروند. چون شکر سفید را به آب گداخته بجوشانند و کف شیر و یا سفیدی تخم‌مرغ بر آن زنند و سافی نموده منعقد گردانند آن را نبات سفید گویند و چون مرتبه دیگر تصفیه کرده در ظرفی بریزند که در آن جدا گردد آن را شکر سلیمانی گویند و چون دیگر بار طبخ نموده تصفیه نمایند و در قالب صنوبری بریزند آن را فانیذ گویند.
طبیعت سفید آن در دویم گرم و در اول خشک و آب نی شکر تازه در دویم گرم و در اول تر و شکر سرخ در آخر دویم گرم و در آخر اول خشک و سلیمانی در آخر اول گرم و در اول تر و طبرزد و نبات قریب به اعتدال و هر چند زیاده آن را تصفیه نمایند حلاوت و حرارت آن کم تر و معتدل‌تر می گردد و لطیف‌ترین همۀ اقسام قند مکرر پس نبات قرازی پس قند پس نبات است و هم چنین و هر چند شکر کهنه‌تر گردد بهتر می‌شود و بر یبوست آن می‌افزایند
خواص: ملین طبع و حلق و سینه و شش و پاک کننده رطوبت های آنها و سریع النفوذ و برای تقویت ارواح و کبد و حل کنندگی نفخ و امعاء و تولید خون هنجار و تقویت و استحکام اعصاب و استخوان ها و جلوگیری از پیری زودرس و رفع اخلاط سوداوی و عارضه های مربوط به آن و در تغذیه مریض سریع الاثر و مفید فایده بسیار است. در ترکیب با داروهای مناسب دیگر برای صافی و خوبی صدا و تسکین قولنج و رفع درد ناف و گرفتگی های روده ها و پاک نمودن زبان و تنگی مجاری ادرار و از بین بردن سرفه و تب های ابتدائی و پاک کننده چرک و زخم و خارش و جرب و از بین بردن گوشت اضافی و برص و بسیاری دیگر استعمال می شود. گرد آن برای بند آوردن خون اعضاء قطع شده و مجروح و تمیز نمودن جراحات و رویانیدن گوشت جدید آن مؤثر است. بخور آن برای رفع زکام و باز کنندگی گرفتگی های بینی بسیار مؤثر و برای کسانی که دارای سل و اسهال و دل پیچه و صفراوی مزاج هستند مضر می باشد. مصرف آن به هنگام گرسنگی خون صفراوی تولید می نماید
دراشخاص مرطوب ایجاد سردرد می نماید. مخصوصاً زمانی که غلبه با رطوبت های مزاج آن شخص باشد. آن را باید با روغن و ترشی استعمال کندو اقسام کهنه آن مفسد اخلاط و سوزاننده خون هنجار و مصلح آن بادام و شیر تازه دوشیده و ترشی و آب انار و به و طباشیر و کاهو و امثال اینها است. مقدار شربت آن سی درم(105گرم) است نبات و طبرزد برای اشخاص گرم مزاج و نبات سلیمانی و شکر مایل به سرخی برای سرد مزاج بهتر است
آب تازه نیشکر گرم در دوم و تر در آخر اول برای نرم نمودن طبع و وحلق و سینه و شش و از بین بردن رطوبت های اضافی آن مفید و هم چنین رفع سرفه و احتباس بول و زخم نافع و موجب ایجاد خون معتدل می وشد. زیاده روی در خوردن آن ایجاد نفخ می نماید. مکیدن آن در صبح ناشتا پاک کننده معده و ملین طبع بوده و هر گاه بعد از غذا خوردن آن را میل کنند مولد بلغم و نفخ خواهد شد. اگر آب عصاره آن را نیم گرم بیاشامند برای سرفه سرد و تصفیه صدا از گرفتگی مفید و صمغی که بر نیشکر مانند نمک جمع می شود برای تقویت باصره نافع است

امام کاظم«ع»برای تب،به اندازه وزن ده درهم،شکر به آب سرد در می آمیزی و ناشتا می خوری1
1- مکارم اخلاق،ج1،ص363،بحار الانوار،ج66،

قرابادیل کبیر، تألیف مرحوم سید محمد حسین عقیلی علوی خراسانی شیرازی
 
 

جایگزین آسپرین و وارفارین در طب سنتی

ا

جایگزین آسپرین و وارفارین در طب سنتی

مروز یکی از اختلالات شیوع یافته میان افراد غلظت خون است که به دنبال آن بیماری های دیگر را در پی دارد. براساس دکترین طب پایه خون در حالت طبیعی به هر نقطه ای از اندام بدن که وارد می شود، به همان عضو تبدیل خواهد شد.خون نه باید غلیظ باشد، نه بیش از حد رقیق، چرا که خون رقیق به دلیل حالت سیال بودن اندام ها را گرسنه نگه داشته و فرصتی برای جذب باقی نمی گذارد و در صورت غلیظ بودن نیز به دلیل غلظت شدید به خوبی از طریق اندام ها جذب نمی شوند و اگر هم جذب شود  به خوبی نمی توانند توسط اندام ها هضم شده و مورد استفاده قرار گیرند. خون غلیظ آن چنان فشرده است که نیاز به رطوبت بیشتر و جذب آب دارد و به همین دلیل است که اندام هایی مانند کبد سعی در جذب بیشتر آب از معده می کنند که یکی از علامت های آن عطش و میل شدید به نوشیدن مایعات می باشد.
مهمترین موضوع رقیق کردن خونی است که غلظت آن از حد طبیعی بالاتر رفته است. سکته ها اغلب از فشار خون بالا بوجود می آید، بالا رفتنی که منجر به پارگی مویرگ شده و خون از مویرگ بیرون تراویده و سکته را ببار می آورد؛ در درمان فوری و در درمان های غیر فوری زالو درمانی سریعاً خون را رقیق می نماید. از آن جا که رقیق کننده های شیمیایی از عوارض خطرناکی بر خوردار هستند بهتر است بطور کلی از داروهای شیمیایی استفاده نشود. اطلاع رسانی واجب است و روش  درمان باید از سوی مردم با آگاهی انتخاب شود. مردم باید بدانند و حق انتخاب داشته باشند. مصرف آسپیرین و وارفارین و امثال آن با توجه به این همه داروهای گیاهی بدون عوارض کاری اشتباه و غیر مفید به حساب می آید
داروها برای همه یک امر بدیهی شده است. طبق مستندات و اعترافات دانشمندان و پزشکان غربی آمار خسارت‏های پزشکی تکان دهنده است. کمترین دارو مانند استامینوفن و آسپیرین خود زمینه‏ ساز سرطان‏ها و سیروزهای کبدی هستند. آسپیرین که برای رقیق کردن خون بکار می‏رود و پیشگیری از سکته‏ های مغزی، خود باعث خشکی مویرگ‏ها شده و موجب سکته می‏شوند. این در حالی است که ده‏ها مورد برای رقیق کردن خون در اختیار مردم می‏باشد.
در مطالعات بالینی نشان داده شده است که آسپیرین سبب کاهش خطر حملات قلبی و سکته‌های مغزی می‌شود چرا که مانع چسبندگی پلاکت‌ها می‌گردد.
چنین است که مصرف آسپیرین در دستور کار پزشکان قرار می‌گیرد بدون آن که فکر کنند عوارض مصرف این دارو چیست؟ آیا مواردی بهتر برای مصرف جایگزین وجود ندارد؟
اولاً افراد زیر 21 سال نباید آسپیرین مصرف کنند بخصوص اگر همزمان بیماری آنفولانزا بروز کند خطر بالایی برای ایجاد بیماری بسیار جدی بنام سندرم ری بیمار را تهدید می‌کند.
آسپیرین را اگر بیماری نتواند تحمل کند داروی دیگر بنام پلاویکس را جایگزین می‌کنند که آن هم موجب جلوگیری از چسبندگی پلاکت‌ها می‌شود.
وقتی برای کاهش غلظت خون از آسپیرین و سایر داروهای ضد غلظت خون استفاده می‌شود، درست است که غلظت خون را کاهش می‌دهد اما:
أ‌-    موجب غلبه مزاج خشک در اندام‌ها و در عروق بویژه عروق مویرگی شده و باعث نازکی و شکنندگی دیواره عروق گشته و خود زمینه افزایش بیماری سکته‌های مغزی را در فشارخون بالا فراهم می‌سازد.
ب‌-     از طرف دیگر مصرف داروی آسپیرین به همراه تعدادی دیگر از داروهای رایج شیمیایی زمینه ساز بیماری‌های کبدی است.
ت‌-     علاوه بر آن وقتی برای کاهش غلظت خون از داروی آسپیرین یا موارد مشابه استفاده می‌شود جای داروهای طبیعی بدون عوارض و بسیار مفید دیگر پر می‌شود. اذهان عمومی تصور می‌کنند که مصرف آسپیرین به عنوان یک داروی شفابخش و بدون عارضه باعث طول عمر آنان می‌گردد.
ث‌-     برای جلوگیری از چسبندگی پلاکت‌ها عارضه چسبندگی خون را که در طب ایرانی کشورتان هزاران سال است بدان پرداخته مطالعه کرده و بکار بندید. ده‌ها داروی غذایی ساده می‌تواند مانع چسبندگی خون گردد که نام آنها در در قسمت مرقق ها و رقیق کننده ها گفته شده است.

عوامل غلظت کننده و رقیق کننده خون
 مهمترین عوامل غلیظ کننده خون مصرف داروهای شیمیایی شامل: تمام آنتی بیوتیک ها، کورتون ها، شیمی درمانی، پرتو درمانی و داروهای آنتی هیستامین و ضد حساسیت میباشد.
همچنین غلظت کننده های مشهور غذایی عبارتند از: دل، قلوه، جگر سیاه، گوشت کنسرو شده یا خشک شده، سرخ کردنی ها، گوشت گاو، افراط در مصرف کباب، روغن مایع و جامد، سوسیس و کالباس ، چیپس، پفک و انواع فست فودها، نان های کم سبوس و بدون سبوس مانند نان ساندویج، خمیرهای پیتزا و....
 مصرف سرخکردنی و فست فودها و غذاهای فشرده را نیز منجر به غلظت خون دانست و سپس به عواملی که موجب از بین رفتن غلظت خون و سبب رقیق شدن خون می شوند و  رژیم غذایی مبتنی بر غذاهای لطیف و رقیق خون برخی از میوه های مرطوب شامل: هندوانه، خربزه، طالبی، گرمگ، مرکبات، گیلاس، آلبالو، زردآلو، آلوی بخارا، آلوچه درختی، تمشک، شاه توت، توت سیاه، توت فرنگی، لیموترش، لیمو شیرین، انار، انبه، گوجه فرنگی، می باشد. و گیاهان دارویی رقیق کننده خون با مزاج های مختلف شامل: کاسنی، شاه تره، آویشن، نیلوفر، خارشتر، خارخسک، اسفرزه، قدومه، تخم شربتی، چای مکه، زرشک دارویی است.

شیوه های دیگر تأثیر گذار در کیفیت خون: آب و هوای معتدل خون را رقیق و آب و هوای خشک و گرم وخشک و سرد خون را غلیظ می کند.

خواب کافی خون را نرم و رقیق و بی خوابی خون را خشک و در نتیجه غلظت و رسوبات و تنگی در عروق ایجاد می کند. استرس و نگرانی، غم و غصه خون را خشک و غلیظ می کند و کبد را به سختی و دشواری و سوء مزاج می کشاند. ورزش متناسب با جسم خون را از غلظت دور و رقت مناسب می بخشد، تحمیل ورزش و کار شدید بر بدن خون را غلیظ می کند.  همچنین پاکسازی و تعدیل مزاج از طریق منضج و مسهل که از شیوه های درمانی طب سنتی است؛ حجامت را در پیشگیری از غلظت خون و زالو درمانی را در درمان آن همراه با پاکسازی و رژیم غذایی و داروهای رقیق کننده از تمهیدات بسیار قوی در طب سنتی ایران بیان نمود
 
مرقق ها، رقیق کننده ها
بجای مصرف آسپیرین می توان از چندین ماده غذایی استفاده کرد که عوارض داروهای رقیق کننده شیمیایی را نداشته باشد. این مواد عبارتند از:

  • دم کرده چای مکه(چای قرمز) هر شب قبل از خواب یک فنجان
  • یک استکان آب انار تازه
  • یک استکان آب زرشک
  • یک استکان دمکرده یا عرق چای کوهی
  • یک استکان دمکرده یا عرق قرقات
  • یک استکان دمکرده یا عرق کاسنی
  • یک فنجان شربت آبلیموی تازه
  • یک استکان از عرق هایی مانند؛آویشن ، بومادران،کاکل ذرت، دم گیلاس، گزنه و امثال آن
  • یک عدد گوجه فرنگی خام متوسط هر شب قبل از خواب یک لیوان آب پرتقال یا یک استکان آب گریب فوروت
  • یک فنجان شربت آبغوره خانگی بارب انار، میزان درصد ترکیب به این شرح است: 3 استکان آبغوره خانگی را با 2 استکان رب انار را با هم مخلوط کرده و هر بار دو سه قاشق آن را با کمی آب رقیق کرده بنوشند
  •  تخم خرفه 75 گرم و اسفرزه 25گرم را با هم مخلوط و در یک کیسه نخی ببندند و با 1/5 لیتر آبغوره خانگی مخلوط کرده و 48 ساعت در هوای معمولی اتاق بگذارند ، آنگاه عصاره کشی کرده و تفاله داروها را دور بریزید و در یخچال نگهداری کرده و هر شب قبل از خواب یک استکان ان را با مقداری آب رقیق کرده و میل کنند
  • هر شب یک فنجان دمکرده یا جوشانده گل گاوزبان، سنبل الطیب، لیموی عمانی قبل از خواب میل کنند. در این دمکرده میزان سنبل الطیب نسبت به گل گاوزبان از لحاظ وزنی یا حجمی یک پنجم است و میزان لیموی عمانی به میزانی است که ترشی آن برای مصرف کننده مطلوب باشد و معده را آزار ندهد.
  • یک لیوان مخلوطی از آب سیب با آب هنداونه و آب لیمو شیرین یا آب پرتقال میخوش یا آب گریپ فوروت را باهم مخلوط کرده هر شب قبل از خواب میل کنند
  •  یک استکان آب سبزی خرفه یا حدود 50 گرم سبزی خرفه یا حدود 50 گرم سبزی خرفه تازه هر شب قبل از خواب میل کنند
  • برای رقیق نگاه داشتن خون ده ها گیاه و ده ها داروی شناخته شده دیگر در طب سنتی وجود دارد که در کنار روش های ویژه آزموده در طب ایرانی بدون عوارض منفی می تواند بسیار مفید واقع شود بطور کلی داروها و روش های طب پایه از هر نوع سکته جلوگیری به عمل خواهد آورد

خانم های طرفدار زیبایی بخوانند

خانم های طرفدار زیبایی بخوانند
رنگ‏ موهای شیمیایی زمینه سازسرطان
رنگ‏ موهای گیاهی می توانند جایگزین مناسبی برای این رنگ‌ها باشند.

محمد موسوی؛ محقق طب سنتی با تاکید برمضر بودن صد در صد رنگ موهای شیمیایی؛ هشدارداد: این نوع از رنگ‌موها زمینه ساز سرطان هستند
وی با تاکید بر عدم استفاده از رنگ‌های شیمیایی، اظهارداشت: رنگ‏ موهای گیاهی می توانند جایگزین مناسبی برای این رنگ‌ها باشند.
این درمانگر ادامه داد: مواد شیمیایی که به عنوان رنگ مو استفاه می‏شود، هم از طریق مو و هم از طریق پوست سرایجاد بیماری می‏کند و در دسته مواد شیمیایی مضر قرار می‌گیرد.

دستور غذایی سالم بر اساس پرهیزهای غذایی

منبع: تغذیه در طب ایرانی، اسلامی/دکتر غلامرضا کرد افشاری، دکتر حوریه محمدی کناری، دکتر سید سعید اسماعیلی/چاپ دوازدهم 1390/ناشر: نسل نیکان

آش جو

مواد لازم:

جو پوست کنده 2 پیمانه، گندم با پوست 1 پیمانه، نخود نصف پیمانه، عدس نصف پیمانه، لوبیا چیتی نصف پیمانه، ماش نصف پیمانه، لوبیا سفید نصف پیمانه، لوبیا قرمز نصف پیمانه، لوبیا چشم بلبلی نصف پیمانه، پیاز متوسط 2 عدد، پونه کوهی 1 قاشق غذاخوری، سبزی آش 1 کیلوگرم، گردوی چرخ کرده 200 گرم، کشک ساییده محلی 1 کیلوگرم، ادویه ها شامل نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین، زجبیل، زیره و آویشن و گلپر ساییده شده به مقدار لازم، روغن زیتون 8 الی 10 قاشق.

 

طرز تهیه:

جبوبات را که از شب قبل خیس داده اید، روی حرارت قرار دهید تا به آرامی بجوشد. سپس پیاز خرد شده را به همراه نمک و ادویه ها به آن اضافه کنید و اجازه دهید با حرارت ملایم بپزد. پس از آن سبزی ها را خرد و به آش اضافه کنید. در این حالت، هر چند دقیقه یک بار غذا را خوب هم بزنید تا ته نگیرد. در انتها پونه را به غذا بیفزایید و آن را مرتب هم بزنید تا آش جا بیفتد. کشک ساییده را همراه با یک قاشق مرباخوری پونه در مخلوط کن کاملاً مخلوط کنید تا آماده ی مصرف شود. غذا را در بشقاب بکشید و به ترتیب روی آن 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون، مقداری کشک و 2 قاشق غذاخوری گردوی چرخ کرده و گلپر ساییده شده بریزید و میل کنید. بهتر است پس از صرف آش، مقداری خرما میل کنید که برای جلوگیری از پوکی استخوان بسیار مفید است.

* این مقدار غذا برای 4 تا 5 نفر کافی است.

 

آش آلو

مواد لازم:

لوبیا چیتی 1 لیوان، عدس 2 قاشق غذاخوری، برنج 3 قاشق غذاخوری، سبزی تازه شامل تره، جعفری و اسفناج پاک کرده 700 گرم، پیاز متوسط 1 عدد، آلو بخارا 1 لیوان، روغن زیتون 6 الی 7 قاشق غذاخوری، گوجه فرنگی 2 عدد، آب غوره به مقدار لازم، نعناع خشک به مقدار لازم، نمک، فلفل و زردچوبه و گلپر ساییده شده به مقدار لازم.

 

طرز تهیه:

حبوبات را که از شب قبل خیس داده اید، روی حرارت بگذارید تا به آرامی بجوشد. سپس پیاز خلال شده را به آن بیفزایید و اجازه دهید تا بپزد. در زمان پخت، آلوها را به آش اضافه کنید. پس از آن سبزی خرد شده و زرشک را به همراه نمک و ادویه به آن اضافه کنید و به مرور هم بزنید تا پخته شود و جا بیفتد. در انتها، روغن و آب غوره و گلپر ساییده را به غذا بیفزایید.

* می توانید زمانی که آلوها پخته شدند، آن ها را درآورید و پس از جدا کردن هسته هایشان، دوباره به آش اضافه کنید.این مقدار غذا برای 4 تا 5 نفر کافی است.

 

آش شله قلمکار

مواد لازم:

بلغور جو 1 پیمانه، بلغور گندم 1 پیمانه، جوی با پوست 1 پیمانه، گندم با پوست 1 پیمانه، نخود، عدس، ماش و انواع لوبیا از هرکدام نصف پیمانه، سبزی آش 1 کیلوگرم، پونه یا نعناع خشک 1 قاشق غذاخوری، ادویه ها شامل نمک، فلفل، دارچین، زردچوبه و زیره و گلپر ساییده به مقدار لازم، پیاز متوسط 1 عدد، کشک ساییده 1 کیلوگرم، روغن زیتون 8 الی 10 قاشق غذاخوری.

 

طرز تهیه:

حبوبات را که از شب قبل خیس داده اید، روی حرارت بگذارید تا بجوشید. پس از یک جوش خوردن، پیاز خلال شده را به آن بیفزاید و بگذارید با حرارت ملایم بپزد. پس از پختن این مواد، سبزی را خرد کنید و به همراه ادویه و پونه به آش اضافه کنید و آن را مرتب هم بزنید ت ته نگیرد و جا بیفتد و لعاب خوبی بدهد. آش را در ظرف مناسبی بکشید و به ترتیب روغن، کشک و مغز گردوی چرخ شده و گلپر ساییده شده را روی آن بریزید و میل کنید.

* این مقدار غذا برای 5 تا 6 نفر کافی است.

 

آبگوشت گیاهی

مواد لازم:

لوبیا چیتی نصف لیوان، نخود نصف لیوان، بلغور گندم نصف لیوان، پیاز متوسط 1 عدد، سیب زمینی متوسط 3 عدد، لوبیا سفید نصف لیوان، فلفل دلمه ای یک چهارم، گوجه فرنگی 3 عدد، مغز لیموعمانی پودر شده 3 قاشق غذاخوری، روغن زیتون 5 قاشق غذاخوری، نمک و فلفل به مقدار لازم، زردچوبه، زیره سیاه، زنجبیل، پودر کاری، دارچین و زعفران از هر کدام نصف قاشق چای خوری.

 

طرز تهیه:

لوبیا چیتی، نخود، لوبیا سفید را که از شب قبل خیس داده اید، همراه بلغور گندم و پیاز خرد شده بپزید. سپس گوجه فرنگی را با 1 لیوان آب در مخلوط کن کاملاً مخلوط کنید و به همراه فلفل دلمه ای خرد شده و سیب زمینی به حبوبات پخته شده بیفزایید. در انتها نمک، فلفل، روغن، مغز لیمو عمانی و سایر ادویه ها را به غذا اضافه و حرارت را ملایم کنید و اجازه دهید غذا جا بیفتد. در صورت غلیظ شدن غذا، به آن آب جوش اضافه کنید. پس از آماده شدن غذا، آب آن را در ظرف مناسبی بریزید و بقیه مواد را نیز بکوبید و در ظرف دیگری بگذارید.

* این مقدار غذا برای 3 تا 4 نفر کافی است.

 سوپ جو

مواد لازم:

جوی پوست کنده یا پرک شده 1 پیمانه، جعفری پاک شده 200 گرم، هویج فرنگی متوسط 1 عدد، پونه کوهی 1 قاشق مرباخوری، ادویه شامل نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین، زنجبیل به مقدار، روغن زیتون 5 تا 7 قاشق غذاخوری، پیاز متوسط 1 عدد، لیموترش تازه به مقدار لازم.

 

طرز تهیه:

ابتدا جو را پاک کنید و به همراه چند لیوان آب روی حرارت مناسب قرار  دهید تا بجوشد. سپس پیاز خلال شده و هویج رنده شده را به آن اضافه کنید. پس از چند جوش خوردن جعفری خرد شده، پون کوهی، نمک، فلفل و سایر ادویه ها را به آن بیفزایید و حرارت را کم کنید و اجازه دهید غذا جا بیفتد. سوپ را در ظرف مناسبی بکشید و به همراه مقداری روغن زیتون و لیموترش تازه میل کنید.

خواص: این سوپ حاوی مواد مورد نیاز بدن بوده و می تواند به عنوان یک وعده غذایی محسوب می شود.

* این مقدار غذا برای 4 تا 5 نفر کافی است.

 

شيمي درماني و پرتودرماني مي توانند به توليد سلول هاي سرطاني بيشتر كمك كنند

پزشكان در يك مطالعه جديد هشدار دادند كه روش هاي معمول معالجه سرطان مانند شيمي درماني و پرتودرماني مي توانند به توليد سلول هاي سرطاني بيشتر كمك كنند.
به گزارش ايسنا، متخصصان علوم پزشكي هاروارد در اين رابطه متذكر شدند: شيوه هاي معمول درمان سرطان ممكن است عوارض ناخوشايندي در پي داشته باشند و به توليد سلول هاي بنيادي سرطاني كمك كنند.
اين متخصصان مي گويند: سلول هاي بنيادي سرطاني جديد بويژه در توليد تومورهاي جديد و مقاوم به درمان مهارت پيدا مي كنند.

به گزارش لايوساينس، متخصصان دانشكده پزشكي هاروارد در بوستون يادآور شدند: اين يافته توجيه مي كند كه چرا سرطان در مراحل پيشرفته و نهايي اغلب هم به شيمي درماني و هم به پرتودرماني مقاوم مي شود.
آنها اميدوارند كه اين يافته راه را براي دستيابي به شيوه هاي جديد مقابله با سرطان هموار سازد.
اين مطالعه به تفصيل در مجله تخصصي پلوس وان منتشر شده است.

منبع:روزنامه کیهان/مورخ 16 مهر 1391

خواص خرما در کلام اهل بیت




امام صادق علیه السلام می فرمایند : هر کس در یک روز هفت عجوه خرما ناشتا بخورد ، شیطان به وی ضرر نمی رساند.

امام صادق بدون آب خرما نمی خوردند.

امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام فرمودند : خرما بخورید زیرا خرما بر هر درد شفاست.

حضرت فرمودند : خرما را ناشتا بخورید که کرم کش است.

منبع : محاسن ج 2 ص539

امام باقر علیه السلام فرمودند : زن ها در هیچ چیز مثل خرما شفا نمی طلبند ، چون خدا به مریم در موقع نفاسش خرما داد.

منبع : مجمع البیان ج 3 ص511

امام صادق فرمودند : چهار چیز است که طبیعت را معتدل می سازد : انار سوریه ای ، خرمای پخته ، بنفشه و کاسنی

ابی بصیر و محمدبن مسلم از امام صادق (ع) از پدرانش گفت امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام فرمودند : زن حامله هیچ چیز نمی خورد و مداوا نمی کند که بهتر از خرما باشد.

امیرالمومنین علیه السلام فرمودند کام فرزندان خود را با خرما آغاز کنید ، پیغمبر خدا صلی الله علیه و اله با حسن(ع) و حسین(ع) چنین کردند.

منبع : خصال ج 2 ص637


کسی که دلش گرفته و اندوهناک است ، باید گلابی را بعد از غذا بخورد."

گلابی میوه دارویی


گلابی سرشار از ویتامین‌ها و همچنین آب می‌باشد که تا هست باید از آن بهره برد. در واقع این میوه‌ی خوش طعم حاوی 80 درصد آب است اما بر خلاف تمام نوشیدنی‌های پرکالری، در هر 100 گرم گلابی فقط 50 کالری وجود دارد.

گلابی

ارزش غذایی گلابی

هر 165 گرم گلابی با پوست                                                   

کالری              96              

پروتئین            0/6گرم          

گلوسید           25/7  گرم        

لیپید               0/2 گرم

فیبر               5/0  گرم   

 هر 133 گرم معادل یک و نیم فنجان کمپوت گلابی    

کالری               76 

پروتئین             0/3  گرم

گلوسید            20/1  گرم

لیپید                0/0 گرم

فیبر                 2/1  گرم
 
ترکیبات و خواص گلابی

گلابی سرشار از فیبرهای غذایی است و پوست آن منبع آنتی اکسیدان‌هاست. به همین دلیل این میوه‌ی مفید از ابتلا به برخی از سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کند. در واقع پوست گلابی اجازه نمی‌دهد چربی‌های خون افزایش یابد و در عین حال می‌تواند میزان آنتی اکسیدان‌های خون را افزایش دهد.

بررسی‌های مختلف نشان داده است که خوردن گلابی کامل یعنی با پوست بیشترین میزان آنتی اکسیدان‌ها را برای بدن تأمین می‌کند.

از این گذشته پژوهش‌های دیگری نیز نشان داده است که مصرف میوه، تأثیرات متفاوتی روی قدرت آنتی اکسیدانی و چربی‌های خون می‌گذارد. البته این تأثیر بر حسب این که فرد سیگاری باشد یا اصلاً اهل دخانیات نباشد متفاوت است.

واقعیت این است که مصرف روزانه‌ی میوه (یک عدد گلابی، یک عدد سیب، 200 میلی گرم آب پرتقال) قدرت آنتی اکسیدانی بدن غیر سیگاری‌ها را تقویت می‌کند. البته محققان مشاهده کردند که سیگاری‌ها نیز از فواید میوه‌ها بی نصیب نمی‌مانند. مصرف میوه و به خصوص گلابی در این افراد باعث کاهش چربی‌های خون می‌شود.

از این گذشته فیبرهای موجود در گلابی روی عملکرد روده‌ها تأثیر می‌گذارد و عمل دفع را راحت‌تر می‌کند بنابراین برای افرادی که از یبوست رنج می‌برند مفید است.

قند گلابی

قند موجود در میوه‌ها و به خصوص گلابی را فروکتوز می‌گویند. این قندها مستقیماً وارد خون نمی‌شوند و اندکی طول می‌کشد تا جذب خون شوند. در این حالت میزان قند خون آرام آرام بالا می‌رود بنابراین باعث ایجاد حس گرسنگی نمی‌شوند. بنابراین این قندها به حفظ وزن مناسب کمک می‌کند. در واقع می‌توان گلابی را همیار لاغری دانست. گلابی با 12 درصد گلوسیدی که دارد یک میوه‌ی انرژی زا محسوب می‌شود.
 
آنتی اکسیدان‌های گلابی

گلابی حاوی ترکیبات فنولیک زیادی است. این ترکیبات که در مواد غذایی گیاهی وجود دارد به لطف قدرت آنتی اکسیدانی خود می‌توانند از سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری کنند. البته باید بگوییم که این ترکیبات فنولیکی، فلاوونوئیدها و اسیدهای فنولیک، بیشتر در پوست گلابی وجود دارند تا در گوشت میوه بنابراین توصیه می‌شود گلابی را نیز همانند سیب با پوست میل کنید.
 
فیبرهای گلابی

این میوه‌ی خوش طعم حاوی حدوداً 3 درصد فیبر است که عمل دفع را آسان ساخته و از بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کنند. حدود دو سوم فیبرهای موجود در گلابی از نوع فیبرهای نامحلول هستند. البته باز باید تاکید کنیم که پوست گلابی حاوی فیبر بیشتری است. همانند «پکتین» موجود در سیب، فیبرهای گلابی نیز در معده حجیم می‌شوند و احساس سیری ایجاد می‌کنند.
 
ویتامین‌ها و مواد معدنی

اگرچه گلابی منبع ویتامین C نیست اما این میوه‌ی مفید حاوی ویتامین‌های دیگری مثل ویتامین E می‌باشد. اما همین میزان اندک ویتامین C به همراه ویتامین E به صورت سینرژی یا همان توان افزایی عمل می‌کنند. یعنی این که دو یا چند عنصر با هم همیاری یا برهمکنش دارند و برای همین خواص آنتی اکسیدانی ویتامین E چندین برابر می‌شود.

این میوه یکی از میوه‌های نادری است که می‌تواند نیاز روزانه‌ی بدن را به ویتامین B9 یا همان اسیدفولیک را تأمین کند.

از این گذشته گلابی حاوی میزان قابل توجهی املاح معدنی است. در واقع گلابی حاوی کلسیم، فسفر، منیزیم و آهن می‌باشد.
 
آیا می‌دانستید؟

آیا می‌دانستید که مصرف گلابی دندان‌ها را از پوسیدگی حفظ می‌کند؟ در واقع همه می‌دانیم که قند در دهان حل می‌شود و بنابراین باعث ایجاد پوسیدگی‌هایی در دندان‌ها می‌شود. با این حال گلابی حاوی سوربیتول است که هضم غذا را تسهیل می‌بخشد اما همین قند موجود در گلابی در دهان تجزیه نمی‌شود و بنابراین به دندان‌ها آسیبی نمی‌رساند.

توجه:

همان‌طور که گفتیم گلابی حاوی سوربیتول و فروکتوز است. این قندها می‌توانند در افراد حساس باعث ایجاد مشکلاتی از قبیل نفخ، باد معده، اسهال و دل درد شوند. در واقع مصرف روزانه 10 گرم سوربیتول یعنی معادل حدوداً دو و نیم گلابی متوسط می‌تواند در افراد بزرگ‌سال به مشکلاتی که اشاره شد منجر شود. همچنین مصرف روزانه 50 گرم فروکتوز معادل حدوداً 5 گلابی متوسط یا دو و نیم فنجان نکتار گلابی می‌تواند باعث اسهال شود. در کودکان نیز مصرف نکتار گلابی همانند مصرف آب سیب می‌تواند دلیل اسهال مزمن شود.
 
یک ترفند موثر

وقتی گلابی بریده می‌شود بلافاصله سیاه می‌شود. برای جلوگیری از این پدیده‌ی طبیعی کافی است مقداری آب لیموترش به آن بزنید. معمولاً گلابی را می‌توان به مدت 3 روز در هوای آزاد نگهداری کرد. توصیه می‌کنیم یک ساعت قبل از مصرف گلابی آن‌را از یخچال خارج کنید؛ در این صورت می‌توانید هر چه بیشتر از عطر این میوه‌ی خوش طعم بهره‌مند شوید.

خواص درمانی گلابی

قسمت هایی از درخت گلابی که مورد استفاده غذایی و درمانی قرار می گیرد: 1- میوه 2- برگ 3- پوست درخت آن است. گلابی را می توان بصورت خام یا پخته ( مربا و کمپوت) مصرف کرد.

• گلابی میوه ای عالی و گوارا و پرآب است که خاصیت لینت دهندگی دارد. افرادی که یبوست دارند سعی کنند 1 تا 2 عدد گلابی در روز بخورند و بلافاصله 1 لیوان آب ولرم بنوشند که خاصیت ملین آن قوی تر شود.

• گلابی میوه ای است که به آسانی هضم و جذب بدن می شود.

• گلابی دارای دانه های بسیار ریزی است که خصوصاً نزدیک هسته آن زیاد است. این دانه ها از جنس سلولزاست و در دستگاه گوارش هضم نمی شود. از این رو با عبور از دستگاه گوارش ، معده و روده را پاک می کند و کلیه مواد زائد باقیمانده در شکم را دفع می کند.

• پوست گلابی که در معرض نور خورشید قرار دارد ، از نظر ویتامین ها غنی تر است. به علاوه قسمت عمده فیبر گلابی در پوست آن است ، لذا نباید هنگام خوردن ، پوست آن را جدا کنید.

• کسانی که مبتلا به  فشار خون  هستند ، اگر به طور مرتب گلابی بخورند خون آنها تصفیه خواهد شد .

• گلابی برای غدد داخلی بدن بسیار مفید است . تانن و پتاسیم آن، اسید اوریک را به هر اندازه که باشد حل می کند. به همین جهت افراد مبتلا به نقرس، آرتروز و رماتیسم می توانند از آن بهره زیادی ببرند.

• گلابی برای معالجه امراض سینه یک میوه عالی است و این خاصیت مربوط به تانن آن است و اگر گلابی کمی گس باشد برای سینه بهتر است.

• گلابی به علت دارابودن ارسنیک رعشه را درمان می کند.

• ماده مهم دیگری که در گلابی موجود است عنصر بور( BORON ) است که با افزایش جذب کلسیم ، از بروز پوکی استخوان  به خصوص در زنان یائسه  جلوگیری می کند.

• موادی که برای استخوان ها مفیدند، برای مغز نیز نافع اند. گلابی هم از این قاعده مستثنی نیست و از میوه هایی است که برای حافظه  و تمرکز حواس مفید است.

• مواد موجود در گلابی برای تقویت بدن پس از بیماری هایی که نیرو و توان انسان را تحلیل می برد، بسیار مفید است. شاید به همین دلیل است که برای بیماران کمپوت گلابی می بریم. در دوران نقاهت بیماری هایی چون سل، کم خونی و ضعف شدید خوردن مخلوط آب گلابی و به بسیار مفید است.

• گلابی یکی از میوه های ضدعفونی کننده یا ضد مسمومیت است و این خاصیت به دلیل ادرارآور و ملین بودنش است.

• گلابی موجب شادابی و طراوت بدن و پوست  می شود.

• گلابی برای بیماران دیابتی میوه بسیار مناسبی است ، چون قسمت اعظم قند آن سلولز، سوربیتول و لوولوز است . شاید به همین دلیل حکیم عالیقدر ایرانی ابوعلی سینا، گلابی یا کمپوت آن را برای اکثر بیماران مجاز دانسته و آن را" شاه میوه" خوانده است.

• گلابی ترشح بزاق را افزایش می دهد ،در نتیجه هضم غذا را آسان می کند . پس پوره آن برای سالمندان بسیار مفید است.

• فیبر موجود در گلابی لینین(LININ) است که غیرقابل حل بوده و برای کاهش کلسترول خون  بسیار مؤثر است.

در مورد برگ آن؛

• جوشانده برگ گلابی برای کلیه بسیار مفید است ، چون ادرارآور ، ضدعفونی کننده و میکروب کش مثانه است. از این رو مبتلایان به عفونت ادراری  حتماً باید آن را مصرف کنند. سنگ مجرای ادرار را دفع می کند ، برای این منظور100 گرم برگ جوان درخت گلابی را در یک لیتر آب به مدت 20 دقیقه دم کنید و آن را در سه وعده به میزان 1 تا 2 استکان تناول کنید.

• دم کرده برگ گلابی دارویی شفابخش برای بی خوابی  است، اعصاب را آرام می کند و سردردهای میگرنی  را درمان می کند.

• انجوجک که تخم گلابی جنگلی است ، دفع کننده کرم است و اعصاب متشنج را تسکین می دهد و اگر آن را کوبیده و شیره آن را بگیرند ، برای بندآمدن خونریزی زیاد در قاعدگی  مفید است.

تذکر :

* هضم پوست گلابی کمی مشکل است، از این رو کسانی که معده ضعیفی دارند آن را با پوست نخورند یا آن را بصورت کمپوت مصرف کنند.

* بهتر است گلابی کاملاً رسیده را مصرف کنید تا خواص آن بیشتر و هضم آن راحت تر باشد.

* بهتر است پس از خوردن گلابی آب سرد ننوشید ، زیرا در افراد حساس ایجاد نفخ می کند.

احادیث و نظرات بزرگان

در مورد نظر ابوعلی سینا در مورد گلابی صحبت کردیم . ولی جالب است بدانید که احادیث زیادی در مورد گلابی وجود دارد مثلا در حدیثی آمده:

" هر کس ناشتا گلابی بخورد ، آب نطفه او پاک و فرزندش نیکو خواهد شد."

امام صادق علیه السلام فرمودند :

" گلابی معده را پاک و آن را تقویت می کند" و باز فرموده اند: " خوردن گلابی در حال سیری سودمندتر از خوردن آن در حال گرسنگی است. کسی که دلش گرفته و اندوهناک است ، باید گلابی را بعد از غذا بخورد."


عطسه از بروز سکته پیشگیری می کند

 

عطسه از بروز سکته پیشگیری می کند

شاید تعجب کنید اگر بدانید عطسه از بروز سکته پیشگیری می کند. این اعتقادی است که اطبا سنتی با تأکید بر آن از دیگر اثرات بسیار مفید عطسه کردن بر بدن انسان می گویند
به گفته عضو هیات علمی جامع طب ایرانی اسلامی عطسه جریان خون را در سر تسریع و آلودگی های خون را در مغز از بین برده و رسوبات عروق و بافت های مغز را نیز می زادید. محمد موسوی ادامه داد: عطسه چشم را تقویت و حس بینایی را قوی و خستگی را از تمام بدن می زداید در ضمن آنکه قلب و ریه، حنجره و حجاب سینه را از هر نوع رسوب پاک می نماید. این محقق مجرای بینی را مهمترین راه خروج مواد زاید و اخلاط مضر دانست و گفت: این فیلتر همچنین با داشتن موهای درهم شده و رطوبت مانع ورود گرد و خاک و حشرات است و در حقیقت دستگاه تصفیه کننده هوا محسوب می شود وی با هشدار به آنکه در بیماری های سکته و تومورهای مغزی اگر بینی در احساس بو و همچنین در تحریک پذیری ضعیف شده باشد، نشان از وخامت اوضاع دارد و در این صورت باید با محرک های شدید بینی را وادار به عطسه نمود؛ استفاده از داروهای عطسه آور را موثر ذکر نمود و توضیح داد: داروهای عطسه آور عبارت است از : کندش، تخم گشنیز و بنفشه که به صورت پودر با هم مخلوط و هنگام مصرف به میزان بسیار کم در بینی دمیده شود تا در تماس با سطح داخل پره های بینی موجب تحریک شدید شده و عطسه عارض گردد.
موسوی اظهار داشت: اکنون که قرص های زیر زبانی برای احیای حالت تنفس و افت غیر عادی فشار به افراد داده می شود، شاید مردم از اثرات داروی عطسه آور غفلت بورزند. وی با توصیه به وجود این دارو در محل سکونت؛ گفت: به محض احساس ناراحتی در سینه یا سر و احساس خفگی و تنگی سینه بوسیله آن با ایجاد عطسه های فراوان جریان خون را در قلب یا مغز از لختگی منحرف نموده و خطر را رفع کنید.
این درمانگر با تأکید بر آنکه عطسه در فنون پیشگیری و درمان حایز اهمیت فراوان است؛ بیان نمود: داروهای عطسه آور اگر برای پیشگیری هر شب یا یک شب در میان یا حداقل هفته ای یک بار استفاده شود و منجر به ایجاد 15 بار عطسه گردد؛ از بسیاری از بیماری های خطرناک پیشگیری به عمل خواهد آورد.
 

خوب بخوابی عزیزم...

خوب بخوابی عزیزم...

دکتر محمدرضا گرجی، محقق و درمانگر طب سنتی در گفتگو با ایمنا بهترین وضعیت برای خواب را خوابیدن بر پهلوی راست دانست و گفت: خوابیدن بر پشت موجب اختلالاتی مانند صعود بخارات معده به سینوس‌ها و مغز، کابوس، صرع، سکته، درد کمر، نزول نزله ها از بینی می‌شود، همچنین که خوابیدن بر روی شکم بسیار مضر است چون باعث کدورت چشم و نارسایی دید انسان می‌شود.
تعریق زیاد در خواب نشانه پرخوری یا بدخوری است
وی بیان داشت: تعریق زیاد در خواب بدون آنکه هوا گرم باشد یا پوشش بسیار بر روی خود داشته باشد، نشان از پربودن معده است که تازه غذا خورده یا اینکه بخاطر تجمع خلط زیاد در اثر پرخوری و یا مصرف همزمان غذاهای رنگارنگ و گوناگونی است که بدن از پس هضم کامل آنها بر نیامده و ناچار حرارت غریزی بدن مواد تحلیل نیافت وهضم نشده را تبخیر کرده و از طریق عرق و پوست خارج می‌سازد.
خوابیدن زیر نور مهتاب موجب خون‌دماغ می‌شود
گرجی خواب در زیر خورشید را موجب افزایش صفرای بدن، سنگینی مغز، صعود بخارات بدن به مغز و ایجاد سردرد ذکرکرد و اظهار داشت: خوابیدن در زیر آسمان و مهتاب محرک خون به سوی سطح بیرونی بدن و مغز و موجب خون دماغ می‌شود.
خواب‌آلودگی نشان ازغلظت خون است
وی زیاد خوابیدن در افراد را نیز دلالت بر سردی و رطوبت بدن دانست و افزود: افراد بلغمی مزاج به خواب زیادتری نیاز دارند.
این محقق همچنین گفت: خواب آلودگی و کسلی در طول روز نشان از غلیظ شدن خون است، این افراد باید به صورت جدی از مصرف غذاهای آماده و صنعتی پرهیز کنند.
کم خوابی و بی‌خوابی نشانه کثرت خشکی مغز است
وی کم خوابیدن و بی‌خوابی را نیز دلیل محکمی بر خشکی مغز دانست واظهار داشت: هرچند درمان آن با قرص خواب ممکن است، اما تاثیراین شیوه کوتاه مدت است و در درازمدت موجب خشکی بیشتر مغز شده و بی‌خوابی زیادتر می‌شود که این اختلال در طب سنتی با درمان و رفع خشکی مغز برطرف خواهد شد.
با معده پر و یا خالی نخوابید
دکتر گرجی با اشاره به اینکه خوابیدن با شکم پرموجب بیدار شدن زیاد در خواب و احساس کسالت، خستگی و کوفتگی بدن در هنگام صبح می‌شود؛ افزود: خواب با شکم خالی برای بدن مضر است، چرا که معده در حالت خواب و بیداری فعالیت داشته و بدن رطوبات و اخلاط را جذب و موجب تحلیل و لاغری بدن می‌شود. البته افراد چاق که رطوبت اضافی در بدن آنها وجود دارد، برای لاغر شدن می‌توانند در حالت گرسنگی و شکم خالی بخوابند.
خواب روزانه موجب بیماری می‌شود
به گفته وی خواب روزانه به خصوص در زمستان موجب بیماری‌هایی مانند: درد مفاصل، رماتیسم، افزایش نزله‌ها، بزرگی طحال، کاهش قوای نفسانی، کاهش حافظه و کندی ذهن، کاهش اشتها وایجاد ورم‌های موضعی در بدن و درنهایت به تیرگی پوست صورت و از بین رفتن طراوت پوست منجر می‌شود.
این درمانگر خوابیدن در روز را عامل مهمی در کاهش خواب عمیق دانست و توصیه کرد: کسی که عادت به خوابیدن در روز دارد باید این عادت را کم کم ترک کند زیرا ترک عادت فوری فرد باعث ضرر است ولی در تابستان به دلیل کوتاهی شب و بلندی روز خوابیدن حدود ۴۵دقیقه تا ۱ ساعت در طول روز که قبل از اذان ظهر یا 1/5 ساعت بعد از صرف ناهار ایرادی ندارد.
وی افزود: خواب بعد از نماز صبح مضر است، زیراموجب فراموشی و کاهش حافظه می‌شود. خواب نزدیک به غروب آفتاب نیز مضر است حتی موجب از بین رفتن فرد نیز خواهد شد.
بهترین زمان خواب یک ونیم ساعت بعد از صرف غذاست
محمدرضا گرجی حداقل نیاز به خواب را در مزاج‌های مختلف شش تا هشت ساعت ذکر کرد و گفت: افراد گرم و خشک حداقل ۶ ساعت و سرد و تر حداکثر ۱۰ ساعت نیاز به خواب دارند.
وی بهترین زمان خواب را شب از ساعت ۱۰ عنوان کرد و افزود: بهترین زمان خواب موقعی است که غذا از معده خارج شده باشد، یعنی یک و نیم ساعت بعد از صرف غذا بهترین زمان برای استراحت است.

ضرورت آموختن طب سنتی

ضرورت آموختن طب سنتی


همیشه در گردش روزانه به مناسبات اجتماعی نیازها و کمبودهایی بوجود می‏آید که باید توسط افرادی احساس شود. معمولاً افرادی بطور خود جوش به نیازها و کمبودها واقف شده و مسئولیت‏های اجتماعی خود را شناخته و به تکلیف خود در برابر آنها پی می‏ برند؛ افرادی هم بی تفاوت از کنار این موضوعات می‏ گذرند. اکنون ضرورت‏های جامعه در مورد سلامتی مردم این احساس و نیاز را در ما بوجود آورده است. طبی که در جامعه ما و بسیاری از جوامع پزشکی حاکم است ادعاهایی می‏ کرد مبنی بر این که ما می‏ توانیم پاسخگوی نیازهای بهداشتی و درمانی مردم باشیم. افرادی که در سمت‏ها و مناصب بالای پزشکی کشورهایی مثل ما بودند همه را امیدوار کردند که علوم پزشکی غربی در حال پیشرفت است. یکی از وزرای قبلی وزارت بهداشت و درمان در سخنرانی خود چنین اظهار نمود که:
«ما تصور می‏کردیم با ورود علم پزشکی از اروپا و کشورهای پیشرفته دیگر روز به روز بیماری‏ها کمتر شده و از دردهای مردم کاسته خواهد شد در حالی که اتفاقی برعکس این افتاده یعنی تعداد بیماری‏ها بیشتر شده است.»
 افزایش روز افزون سرطان‏ها و بیماری‏های صعب‏ العلاج مردم را زمین‏گیر کرده، بسیاری از جوانان که اکنون باید در خدمت جامعه باشند درگیر سرطان‏ها و بیماری‏هایی که رو به افزایش است شده و جان خود را از دست می‏دهند.

اگر به اطراف خود دقت کنیم و به سن و علت مرگ متوفیان توجه کنیم حقایق جدیدی برایمان  آشکار می گردد.

قبلاً بیماری‏های عفونی مانند حصبه، وبا، طاعون و بیماری‏های واگیردار دیگر روستاها یا شهرها را درگیر و مورد هجوم قرار می‏ داد و مردم را درو می‏کرد ولی مردم با برخورداری از هوای پاک و غذای سالم زندگی بهتری داشتند. کشاورزی یا فعالیتهای بسیاری که انجام می‏ دادند حکم همان ورزشی را داشت که بدنشان به آن نیازمند بود. علمایی که اطلاعات علمی کافی داشتند تحت عنوان حکیم به وضعیت بهداشت و سلامت مردم رسیدگی می‏ کردند. ولی مقایسه وضع بهداشتی و درمانی ما با نسل قبلی روند رو به پیشرفتی را نشان نمی‏ دهد. کیفیت تغذیه مردم ما نسبت به نسل قبل به مراتب بدتر شده چون بر پایه هیچ گونه اصول علمی نیست. داروهای پزشکی هم به این قضیه کمک کرده و بیماری‏ها را رو به افزایش نهاده است.
افرادی که در زمینه ‏های اصلاح مشکلات بهداشتی جامعه قدم بر می‏ دارند در حقیقت وارد یک جهاد بزرگ می‏ شوند. این جهادی است که از لحاظ دینی و اعتقادی از سوی افرادی که هوای سر افرازی و پیشرفت دارند مطرح شده و پرچم آن برافراشته می‏ شود؛ افرادی که نسبت به مردم خودشان دلسوزتر هستند و نمی‏ توانند در مقابل دردها و آلام مردم ساکت بنشینند. ما این جهاد را شروع کردیم و امیدواریم بتوانیم به کمک شما ادامه دهیم.

طب سنتی و نام گذاری آن
آموختن طب سنتی چه ضرورتی دارد؟ چگونه ما طب سنتی و مناسبت‏های آن را که مربوط به زمان‏های قبل بوده با شرایط زندگی جدید گره بزنیم و از آن نتیجه بگیریم؟ کلمه طب سنتی نارسا است برای آن چیزی که می‏ خواهیم مطرح کنیم. در مورد نام گذاری ما دچار مشکل هستیم، شاید بتوانیم این را به بحث بگذاریم که چه اسمی بر طب سنتی بگذاریم! گروه‏های مختلف هر کدام یک اسمی روی آن گذاشته‏اند مانند: طب پایه، طب ایرانی، طب اسلامی و طب‌الحکمه و یا هر چیز دیگر و کلمه‏ای که بتواند مشترک باشد بین اهدافی که مورد نظر این طب است.
طب ما از این نظر سنتی است که بر پایه‏ های بسیار محکم دانشمندان قدیم استوار بوده است. طب ایرانی بر اساس نظریات جامعه شناسان و مورخین و کسانی که در رابطه با تاریخ علوم پزشکی ایران بررسی‏های چشمگیر و زیبایی به عمل آوردند مطرح است. برخی می‏ گویند طب از ایران به یونان رفته و افرادی مثل بقراط و جالینوس و امثال آنها این طب را رشد دادند و چیزهایی بر آن افزودند و با تجربیات خودشان آن را بارور کردند. چون افرادی بسیار صالح و سالم بودند به هدفشان که واقعاً خدمت به مردم بود رسیدند و آثارشان در تاریخ ماند و به دست علمای بعدی رسید و با ورود طب اسلامی تقویت شد. احادیثی که پیامبران به خصوص پیامبر اکرم(ص) در مورد طب بطور متواتر در قالبی بسیار زیبا و حکمت‏ آمیز فرمودند اساس و پایۀ خیلی از علوم پزشکی شده و ائمه اطهار(ع) آن را بسط و گسترش داده و در درمان بیماری‏ها آن‏ها را مورد استفاده قرار دادند.

تفاوت طب ایرانی و طب اسلامی
البته این که طب ایرانی همان طب اسلامی است از یک زاویه صحیح است چراکه بسیاری از راهنمائی‏های پیشوایان دینی ما دست مایه تلاش دانشمندان ایرانی بوده است ولی باز طب اسلامی از جنبه‏ هایی با طب ایرانی و سنتی متفاوت است همینطور وجوه افتراقی شدیدی با طب‏های غربی و شرقی دیگر دارد.
نوعاً برداشت صحیح از احادیث اسلامی نیاز به دانش مذهبی دارد چراکه کلمات پیامبر و اولیاء پس از ایشان کلی و حکمت‏ آمیز بوده و نیاز به تفسیر و تعریف دارد؛ فقدان وجود ائمه اطهار(ع) برای ما شیعیان ناراحت کننده است. طب اسلامی بر اساس فرامین آنان شکل گرفته و احادیث طبی در پیشگیری و علاج نشان می‏ دهد حمایت جدّی از علم طب به عمل آورده‏ اند. برای روشن‏تر شدن روش خاص طب اسلامی به حدیث زیر توجه نمائید:
امام صادق(ع) می‏ فرمایند: که شب هنگام تر تیزک نخورید زیرا رگ جذام را به حرکت وا می‏دارد و به بینی او حمله می‏کند؟ در حدیثی دیگر پیامبر اکرم(ص) می‏فرمایند: رگ‏هایی هستند که فقط شب‏ها غذا می‏ گیرند و در روز غذا نمی‏ خواهند. اگر شما اصلاً شام نخورید آن رگ‏ها به شما نفرین می‏ کنند! حدیث دیگری از پیامبراکرم(ص) می‏فرمایند: «بواسیر امان است از مالیخولیا، جنون، سرطان‏ها، بیماری‏های پوستی، خوره و جذام.» این احادیث طبی را چگونه توجیه کنیم؟! 
با معیارهای علمی که اصلاً نمی‏ شود این کلمات را توجیه کرد ولی با همان اصطلاحات؛ با توجه به اعتقادی که به صداقت انبیاء داریم می‏پذیریم. 
یعنی خون بواسیر باید از بدن خارج شود. بدن بوسیله کبد بواسیر را ایجاد می‏ کند که بیماری‌های دیگر ایجاد نشود. بدن خود تفکری دارد که از یک بیماری برای از بین بردن بیماری‏های خطرناکتر استفاده می‏کند؛ با دقت بیشتر از فرمایش پیامبراکرم(ص) استنباط می‏کنیم مبنی بر اینکه نباید با هر دارویی و هر عمل جراحی راه خروج خون بواسیر را بست؛ مگر آن که خون شفاف بوده و موجب کم خونی گردد. خون بواسیر که بسیار آلوده است منشأ ده‏ها بیماری است، پس آن را قطع نمی‏ کنیم بلکه ریشه بیماری را از کبد دنبال و آن را بطور ریشه ‏ای درمان می‏ کنیم.

طبیعی یا گیاهی؟!
تاریخچۀ طب ایرانی را هر چه بنگریم می‏ بینیم افرادی که این طب را پایه‏ گذاری کردند، بر طبیعت و هرچه در آن است تکیه کردند. پس توجه کنید منظور ما از طبیعت فقط گیاه نیست، بلکه یکی از شعبه‏ های طب قدیم گیاه‏ درمانی است.
افرادی که گیاه ‏درمانی را در جامعه مطرح و سعی می‏ کنند با معیارهای طب کلاسیک آن را تحت تجزیه و تحلیل قرار دهند سخت در اشتباهند. طب پایه براساس هر روش صحیحی که بتواند به درمان بدون عوارض شیمیایی کمک کند، شکل می‏ گیرد. یعنی تنگ نظری ندارد‏؛ مثلاً در شما قدرت تمرکز در اثر ریاضت‏ها بوجود می‏ آید و وقتی قدرت تمرکز زیاد شد می‏توانید انرژی درمانی را تجربه کنید. کسی که بتواند قدرت تمرکزش را افزایش دهد انرژی درمانی برایش قابل اجراء خواهد بود و این یکی از شاخه‏ های مطرح  طب سنتی است.